Platepusheren

<p>Daglig leder ved Big Dipper Andreas Leine Jakobsen. (Foto: Brage Aronsen)</p>
Daglig leder ved Big Dipper Andreas Leine Jakobsen. (Foto: Brage Aronsen)

Big Dipper er platebutikken som driver etter den gamle metoden med fokus på kundene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Daglig leder ved Big Dipper Andreas Leine Jakobsen, har en klar visjon om hvordan en platebutikk skal være. Gjennom mange års drift og dyrekjøpte erfaringer mener han å ha lært hvordan man skal drive platesalg på den gamle måten i en bransje i stadig endring. Nøkkelen ligger i å være genuint interessert og åpen.

Romantisk vinylkultur

Big Dipper har blitt en viktig institusjon i hovedstadens musikkliv. Butikken har beveget seg fra Grünerløkka, via Ebbelsgate, til Torggata Bad der de holder hus i dag. Lokalene er kjølig lyse og framhever produktene som Andreas Leine Jakobsen er mest opptatt av; vinylplatene.

Har en klar visjon om hvordan en platebutikk skal væreHar en klar visjon om hvordan en platebutikk skal være

- Det som skiller oss fra andre platebutikker er først og fremst at vi er vinylspesialister. Vinyl har vært vår nisje i alle år. Vi har alltid vært glad i formatet og har tatt oss av vinylfreaksa i Oslo. I tillegg er vi en uavhengig platebutikk og har ingen annen agenda enn å selge musikk vi liker. Vi velger selv ut hvilke plater vi tar inn, og vi har mye rart i hyllene.

Big Dipper startet egentlig med at min kollega Bjørn Hauge begynte å importere plater for å dekke sitt eget forbruk. Deretter leide han et lokale for å ha plass til alle tingene og så ble det butikk, forteller Jacobsen

Dagens formater som MP3 skaper større avstand mellom lytteren og musikerne, mener Jakobsen.

- For min egen del liker jeg det å bla i platebunken, se på cover og følge med på andre ting knyttet til populærkultur. Jeg liker å vite noe om artisten, lese biografier og den slags. Sånn sett er vinyl det ultimate produktet. Dessuten er det et av få formater som har bestått siden det kom, og som ingen har klart å utrydde.

Jakobsen forteller at Big Dipper til å begynne med var mest opptatt av litt obskure plater. De favoriserte sjangere som garasjerock, psykedelia, folk og progg.

- Før var det kanskje mest gitarrock som var rammeverket, men nå har vi blitt veldig runde på hva vi liker. Vi har en bred interesse for musikk. På vinyl prøver vi egentlig å dekke alt som slippes. Vi har alt fra Mette Marits salmeplate til den nye plata til Madonna.

Bransje i endring

Etter mange år i gamet er Jakobsen svært bevisst på sin egen rolle som en aktør på siden av mainstreamen. Platebransjen er preget av stadig endring og det hersker stor usikkerhet rundt utviklingen. Eksplosjonen innenfor fildeling er en utfordring det er vanskelig å komme utenom. Jakobsen ser likevel lyst på fremtiden og mener nisjebutikkene aldri har hatt bedre kår.

En moderne platebutikk etter god gammel oppskriftEn moderne platebutikk etter god gammel oppskrift

- Hos våre kunder tror jeg musikkinteressen stikker dypere enn bare det å høre ei låt der og da. Folk som handler hos oss er nok på utkikk etter noe mer varig. Jeg er sikker på at mange av kundene våre laster ned musikk for å orientere seg i hva de skal kjøpe. De som kommer innom er generelt bedre orientert og mer spesifikke enn tidligere. Folk er i veldig liten grad åpne for å betale for noe de ikke føler seg trygge på at er bra. De dårlige platene har blitt vanskeligere å selge og selv om det for så vidt er en positiv effekt, blir det vanskeligere for oss å bli kvitt dritten, humrer Jakobsen.

Endringene i musikkindustrien har altså ført med seg en del begrensinger for Jakobsen og Big Dipper. Han uttrykker en viss bekymring på vegne av norsk musikkliv.

- Vi har helt klart merket nedgang i forhold til salget av norske band, særlig de usignerte artistene som kanskje hadde trengt platesalget aller mest. Det er mye ting vi ikke kan ta inn lenger, rett og slett fordi det ikke selger nok. I takt med at det har blitt vanskeligere å tjene penger på å gi ut musikk, merker vi at kvaliteten på det som kommer varierer mer. Det har blitt veldig vanskelig å kunne finansiere ting på et lavt nivå, forklarer han. - Vi vet jo dessuten at det ikke bare er vi som sliter med denne problematikken. Motorpsycho, som pleide å selge 15 000 plater, selger nå bare 3 000.

Av og for musikkinteresserte

Big Dipper virker svært bevisst på hvem de ønsker seg som kunder. De ønsker å være en butikk av og for musikkinteresserte. Og kontakten med kundene er viktig for retningen butikken går i, forteller Jakobsen.

- Vi er velsignet med et interessert og sultent publikum som er lei av kjedenes ensretting, og vi oppdager mange nye gullkorn gjennom kundene våre. Noe av det kuleste ved å drive på den måten vi gjør, er at vi møter mange kunnskapsrike mennesker som liker å prate musikk. Kundene påvirker oss i økende grad tilbake, sier Jakobsen.

- Gjennom å anbefale ting eller å gi ei plate ekstra god plass kan vi selvfølgelig styre litt hva som blir solgt. I forhold til service strekker vi oss ekstremt langt for kundene våre. Vi prøver å drive platebutikk på den gamle måten. Samtidig er mange av kundene våre ganske sære, i positiv forstand. De er gjerne erfarne plateshoppere som både liker å finne ut av ting selv og har sin egen oppfatning av hva som er bra. De er ikke nødvendigvis så interessert i å høre hva vi mener, flirer Jakobsen.

Bredt vinylutvalgBredt vinylutvalg

- Vi har definitivt ikke noe ønske om å flytte til et kjøpesenter og møte en superbred kundemasse. Vi liker veldig godt å ligge litt bortgjemt og bli oppsøkt av folk som er interesserte, sier han.

Big Dipper minner nesten litt om platebutikken i Nick Hornbys suksessroman «High Fidelity». Butikken har lenge vært et viktig møtested for Oslos musikere og musikkinteresserte, og er opptatt av å drive etter egne ideer. I likhet med butikken i «High Fidelity», ble det til slutt plateselskap av Big Dipper også.

- Bjørn Hauge startet labelet Big Dipper i forbindelse med at Minor Majority, som hang mye i sjappa og var venner av Bjørn, hadde spilt inn ei plate de gjerne ville gi ut. Bjørn syntes plata var så bra at han bestemte seg for å bruke litt av butikkens midler til å få den ut. Derfra oppstod en herlig symbiose mellom labelet og butikken som varte i mange år. Vi har gitt ut mye bra musikk gjennom årenes løp, for eksempel Cumshots, Thulsa Doom, Einar Stenseng og Easy Riders, bandet til Mikael Krohn, forteller Jakobsen stolt.

- Etter hvert fikk vi behov for å skille label og butikk og i dag fungerer det som to uavhengige firma, men vi selger selvfølgelig Big Dipper-platene her, sier Jakobsen og legger til: - Vi har lært gjennom bitre erfaringer over mange år hvordan man skal drive en nisjebutikk av vår type. Og jeg vil fortsatt ikke påstå at vi har klart det. Vi er fortsatt i oppstartsfasen.

Les om platebutikken Tiger her

Les mer musikk her

Les plateanmeldelser her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her

Les Retrohue her

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus