«Skrik» får ny datering

«Skrik» får ny datering
«Skrik» får ny datering

Munch-museet lover en stor nyhet når de verdenskjente Munch-maleriene «Skrik» og «Madonna» vises fram igjen, nesten fire år etter ranet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo (NTB-Linus Hauge): De to versjonene av Edvard Munchs verdensberømte bilder har gjennomgått en omfattende konserverings- og reparasjonsprosess. Og det er i forbindelse med det møysommelige arbeidet med «Skrik» at maleriet har fått ny datering.

Bildet som Munch malte etter en svært angstfylt naturopplevelse i 1892, har hittil vært datert til 1893.

– Dette er en betydelig nyhet. Men hvilket år bildet nå blir datert til, går vi ikke ut med før pressekonferansen, sier en hemmelighetsfull markedssjef Jorun Christoffersen ved Munch-museet til NTB.

Ny verkskatalog

De to kunstskattene ble revet ned fra veggene i Munch-museet i et væpnet ran 22. august 2004. Maleriene kom til rette 31. august 2006 etter to års politiarbeid.

23. mai skjer det kunstelskere har ventet på helt siden konserveringen og reparasjonsarbeidet startet. Bildene blir hovedattraksjonen på Munch-museets sommerutstilling og vises fram på en pressekonferanse to dager tidligere.

Helt siden 2004 har Munch-museet gått gjennom alle kunstnerens malerier. Museet vil presentere en helt ny verkskatalog, som også vil vekke internasjonal oppmerksomhet etter at resultatet av arbeidet med «Skrik» og «Madonna» er lagt til.

– Vi kommer til å få en diskusjon om datering når vi legger fram den nye verkskatalogen, sier direktør for Kulturetaten i Oslo Gro Balas til NTB.

Merket av skadene

Da politiet lyktes å få tilbake de to maleriene, viste det seg at begge hadde fått svært hard medfart og omfattende skader. Bildene ble lagt i spesialbygde montre og vist for publikum i fem dager i slutten av september 2006, før konserveringen og utbedringen av skadene startet.

Munch-museet karakteriserer dette arbeidet som en møysommelig og tidkrevende prosess. Mens «Skrik» har fått en fuktskade, som ikke lar seg utbedre på forsvarlig måte, er «Madonna» så godt som ferdig konservert. Den siste retusjeringen vil bli utført etter sommerutstillingen.

– Bildene er selv etter konserveringen merket av skadene som oppsto i forbindelse med ranet. Men den kunstneriske opplevelse av bildene er ikke forringet, sier museumsleder Ingebjørg Ydstie.

Utstillingen varer fra 23. mai til 26. september og inneholder også relevante kunstverk fra samlingene og informasjon om selve konserveringsprosessen. (©NTB)

Personvernpolicy