Martha Wainwright: «I Know You're Married But I've Got Feelings Too» (Drowned In Sound/Bonnier Amigo)

Faller ikke langt fra stammen

Hun ønsker kanskje ikke spille tredjefiolin i et forhold, men på familietreet må hun fremdeles pent stille seg bakerst i køen etter sin andre plateutgivelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På «I Know You're Married But I've Got Feelings Too» inntar hun rollen som den forsmådde elskerinnen, og lirer blant annet av seg det hun måtte mene om å spille tredjefiolin i et forhold.

Det yngste bladet på Wainwright-stammen var heller ikke nådig i sine tekster på debuten «Martha Wainwright» fra 2005, hvor hun blant annet pappa Loudon Wainwright III fikk passet sitt påskrevet om sin fraværende foreldrerolle i «Bloody Mother Fucking Asshole».

Martha er ikke mindre personlig på «I Know You're Married But I've Got Feelings Too», men er hakket mindre direkte i sine lyriske utblåsninger. Familiebåndene i Wainwright-familien er sterke til tross for at de forskjellige medlemmene ikke alltid kommer like godt overens med hverandre. Noe som Martha, i likhet med broder Rufus, heller ikke lar ligge helt i ro på sin andre albumutgivelse.

Musikalsk synes imidlertid Martha å ha tatt et steg videre siden sist. Musikken er mer utagerende enn hva tilfellet var sist og variasjonen i de forskjellige låtenes struktur er også noe større. Det betyr imidlertid ikke at «I Know You're Married But I've Got Feelings Too» nødvendigvis er blitt en bedre utgivelse enn debuten.

For elementene som gjorde «Martha Wainwright» til et friskt pust på debutfronten for tre år siden var hennes teft for gode melodier i kombinasjon med hennes direkte tekster. På oppfølgeren synes melodiene å havne i noe skyggen av tekstlinjene, og albumet som et helhetlig produkt taper nok også litt på dette.

Det hjelper ikke stort at hun har fått med seg størrelser som Tore Johansson (sist aktuell på Nicole Atkins strålende debut) og mamma Kate McGarrigle på produsentsiden. Martha synes å ville mye på dette albumet, men når ikke helt frem med sitt budskap.

Det betyr ikke at albumet er ribbet for høydepunkter. I en låt som «You Cheated Me», kanskje albumets sterkeste enkeltbidrag, står tekst og melodi godt i forhold til hverandre, og i nakne og sarte «Tower» fremstår Martha som en troverdig sanger med ekte følelser.

Martha har skrevet 12 av de 14 sporene her selv, men har også gjort plass til egne tolkninger av Syd Barrets «See Emily Play» (originalt innspilt med Pink Floyd) og Eurythmics' «Love Is A Stranger», som hun i begge tilfeller gjør svært gode versjoner av.

Totalinntrykket av «I Know You're Married But I've Got Feelings Too» føles likevel noe ujevnt. Martha Wainwright er utvilsomt - i likhet med (stort sett) resten av slekten - en dyktig artist, men som kanskje trenger litt mer kjøtt på artistbeinet sitt for å finne sin endelige form.


Les mer musikk her

Les plateanmeldelser her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her

Les Retrohue her

Personvernpolicy