KONSERT: Hawksley Workman, John DEE, Oslo - torsdag 8. mai 2008Nesten fullkomment

Nesten fullkomment
Nesten fullkomment
Artikkelen fortsetter under annonsen

I går kveld var Hawksley Workman tilbake i hovedstaden. Han er ikke blitt en svakere entertainer siden sist, men nerven uteble.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fremdeles en entertainer av klasse, men uten samme nerve som sist (Arkivfoto: Universal Music)Fremdeles en entertainer av klasse, men uten samme nerve som sist (Arkivfoto: Universal Music)

Den største forskjellen fra fjorårets konsert på Garage i Grensen, er at i år har kanadieren med seg fullt band på scenen. Som sist briljerte Hawksley med traktering av flere instrumenter, for ikke å glemme mannens usedvanlige stemmeprakt.

Det er med andre ord ingen som helst tvil om denne mannens talent. I går viste han til fulle at han kan langt mer enn å synge krystallklart. Samtidig uteble litt av den magien som gjorde fjorårets mer akustiske møte med mannen til en av tiårets største begivenheter på konsertfronten i hovedstaden.

Fullkommen artist

Med sitt rykende ferske album «Los Manlicious» i kofferten viste han samtidig nye sider av seg selv. Både som entertainer og som utpreget rocker. For med det eminente bandet i ryggen fremstår Hawksley Workman i dag som en fullkommen artist. En artist som burde ha nådd ut til langt større masser enn hva tilfellet er i dag. I hvert fall var det ikke mer enn halvfullt på John DEE i går kveld, noe som føles noe knapt når en musiker av dette kaliberet inntar en scene i hovedstaden.

Forklaringen kan ligge i at Hawksley Workman fremdeles har til gode å lykkes helt på sine plater. Om «Los Manlicious» er i stand til å løfte ham opp i den divisjonen han egentlig hører hjemme i gjenstår å se, men som liveartist er Hawksley Workman i verdenseliten. Noe alle som hadde innløst billett i går var vitne til.

Første del av gårsdagens sett viste tilsvarende sider av mannens kvaliteter á la det vi fikk se og oppleve i fjor. Men med flere nyanser i lydbildet med bandet som backet opp låtene med innlevelse og en tilstedeværelse som i perioder var så dominerende at hovedpersonen selv havnet i skyggen.

Fjorårets mer nakne forestilling hadde og en nerve som ikke var til stede på John DEE i går. Signaturlåtene «Smoke Baby» og «Jealous Of Your Cigarettes» ble fremført på et helt akseptabelt vis, men i begge tilfeller uten den magien som trollbandt alle som bevitnet konserten i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer rocka

Siste halvdel av konserten var viet Workmans mer rocka låtmateriale, noe som kledde både han og bandet godt, der de alle kom iført grønne kjeledresser og med sjarmen hele veien på lur. Hawksley lurte inn strofer fra den ene slageren etter den andre, og fikk publikum til å synge med i allsang på Culture Clubs 80-tallsslager «Karma Kameleon» og «The Logical Song» av Supertramp fra 1979. Ikke spesielt kredibelt kanskje, men like fullt servert med snasen humor og en ironisk undertone som ikke var til å misoppfatte.

Konserten var på ingen måte mislykket, samtidig skal det mye til for å overgå tidligere bragder. For selv om Hawksley Workman ikke kommer helt til sin rett i denne besetningen, viser han seg likevel en så habil musiker og sanger at han setter de fleste andre av hans generasjon i skyggen.


Les mer musikk her

Les plateanmeldelser her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her

Les Retrohue her