Meny

Tørrfisk beskyttes som champagne

 Foto: Scanpix.
 Foto: Scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tørrfisk fra Lofoten har ikke mange likheter med fransk champagne, men beskyttes nå på samme måte.

Tørrfisken skal nå beskyttes som merkenavn, etter den offentlige norske merkeordningen Beskyttede betegnelser. Lovbeskyttelsen av tørrfisken skal sikre eksklusiviteten til en av Norges eldste eksportvarer, skriver KSL Matmerk i en pressemelding.

Fredag ble det formelle beviset for lovbeskyttelsen overrakt i Svolvær, og det beviset sidestiller produktnavnet «tørrfisk fra Lofoten» med blant annet champagne og Parma-skinke.

– Det er en milepæl at aktørene i denne næringen har samlet seg om å sikre produktet en beskyttet betegnelse. Synliggjøring av opprinnelse blir stadig viktigere når forbrukere skal velge hva de vil spise, sier direktør i KSL Matmerk, Gabriella Danmark.

Fisk som selges som tørrfisk fra Lofoten skal ifølge beskyttelsen være torsk som er fanget i Lofoten og Vesterålen, og deretter naturtørket og kvalitetssortert av lokale bedrifter.

Det aller meste av tørrfisken fra Lofoten blir eksportert til Italia, og ifølge fiskeri- og havbruksnæringens landsforening viser undersøkelser der at matvarer med tydelig opprinnelsesgaranti selger bedre.

Merkeordningen blir forvaltet av KSL og Mattilsynet. (©NTB)

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus