Den store ulykkesdagen

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilister, pass på! I dag er sjansen større for å havne i et trafikkuhell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Trafikkuhell i pinsen

2005:

For to år siden økte antall trafikkuhell fra 774 dagen før utfartsdagen (torsdag), til 850 på utfartsdagen (fredag).

- I 2005 er det tydelig at utfarten har strukket seg over flere dager og dermed blir økningen mindre dramatisk dag for dag, sier Stein Haakonsen.

2006:

I fjor var antall uhell 805 dagen før utfart (torsdag), og det økte til 1066 på fredagen.

- I 2006 er det tydelig at utfarten fortsatte dagen etter, med 1066 uhell også på lørdagen, sier Haakonsen.

2007:

I 2007 begynte pinsen på fredag 25. mai, da økte antallet til 1229 fra 929 dagen før.

- Da var det tydeligvis fredag som var den store utfartsdagen, for antallet gikk rett ned til langt under gjennomsnittet på lørdag, sier Haakonsen.

Kilde: Finansnæringens hovedorganisasjon

Statistikk fra de senere årene viser at antallet uhell i trafikken eksploderer under utfarten i pinsen.

- Pinseutfarten fører med seg de samme problemene som påske og andre store utfartsdager. Det som er typisk er at antallet eksploderer den eller de dagene mange reiser ut, så går det gjerne ned til normalen eller under gjennomsnittet de andre dagene, sier Stein Haakonsen, kommunikasjonssjef i Finansnæringens hovedorganisasjon.

Ifølge Haakonsen finnes det mange forklaringer på hvorfor det er slik:

- Under utfarten er folk veldig tent på å komme frem og de er mer utålmodige. De skal raskt ut på veien og er redde for å komme bakerst i køen.

- Mange skal også handle på veien, og mange av småskadene skjer ved butikker langs veien, sier han.

- Hold avstand!

- Når det er kø kan man stå omtrent stille i lengre perioder, så plutselig løsner det og folk gir bånn gass, og så stopper det opp igjen og man kjører inn i bilen foran.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når man laster opp mer folk og bagasje enn vanlig blir bilen annerledes i kjøreegenskapene. Det kommer som en overraskelse på mange. Mange har mye med seg, så det å kjøre forsiktig og med avstand er enda mer viktig, sier Haakonsen.

Det er viktig at folk holder seg lovlydige, og konsentrerer seg om å kjøre bil. Hvis du skal gjøre andre ting, som å spise eller snakke i telefon - stopp og ta deg tid til det. Han får støtte fra Ole Høyby, distriktssjef for Utrykningspolitiet (UP) i Follo og Østfold:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er veldig viktig å huske på å holde avstand til forankjørende. Vi ser mange påkjøringer bakfra, fordi folk er uoppmerksomme og holder for kort avstand.

Høyby tror pinsetrafikken kommer til å være mest krevende på Sør- og Østlandet.

- Med de værutsiktene som vi har nå vi vil det typisk være stor utfart til feriesteder, spesielt langs kysten nedover mot Sørlandet og kanskje i Østfold, spår han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Da er det viktig at folk holder seg lovlydige, og konsentrerer seg om å kjøre bil. Hvis du skal gjøre andre ting, som å spise eller snakke i telefon - stopp og ta deg tid til det, oppfordrer han.

- Det at folk gjør andre ting mens de kjører bil er en medvirkende årsak til en del ulykker.

Tragiske ungdomsulykker

Selv om man ser høyest antall uhell i forbindelse med utfarten, er resten av pinsehelgen også en stor utfordring, mener UP-sjefen.

- Alt det som skjer imellom utfarten og hjemfarten, med nattlig arrangementer og mindre trafikkerte veier, når kjøretøyene får høye hastigheter og førerne er berusede, er den største utfordringene i forhold til alvorlige ulykker.

- I den senere tiden har vi hatt en del tragiske ungdomsulykker. Det er vi oppmerksomme på. I tillegg er russen inne i sin mest festlige periode, sier Høyby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Synlige og usynlige

Han ber alle som skal ut i pinsetrafikken om å oppføre seg og ta hensyn til at det er stor trafikk. UP er godt forberedt og vil være til stede på veiene gjennom hele pinsen:

- Vi kommer til å være både usynlige og synlige, med sivile biler som følger trafikken og stasjonære kontroller som skal forebygge det som er ulykkesskapende, nemlig høy fart, rus og at folk ikke bruker bilbelte.