Flytoget, Skoda og Toyota på kundebarometer-topp

Foto: Scanpix.
Foto: Scanpix. 
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flytoget vinner Kundetilfredshetsprisen 2008. Bilmerkene Skoda og Toyota inntar de neste plassene i toppen på årets liste fra Norsk Kundebarometer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Undersøkelsen
* Norsk Kundebarometer, ved Handelshøyskolen BI i Oslo, har hvert år en undersøkelse blant kunder om hvor fornøyd de er med bedrifter de er aktive kunder hos.
* Norstat har spurt vel 7.800 forbrukere, og undersøkelsen omfatter til sammen 183 bedrifter innen flere enn 30 bransjer.
* Til topps i år gikk Flytoget, etterfulgt av Skoda, Toyota, Vinmonopolet, Apotek 1, Audi, Alliance apotek, Skandiabanken, BMW og TimeEkspressen på de første ti plasser.
* Lavest rangert på 183. plass i år er JYSK, og deretter fulgte DnB NOR Kapitalforvaltning, Dagbladet, McDonalds, SAS Norge, Finansavisen, Hafslund strøm, Lidl, Stena Line og NSB på 174. plass.
* Tre på topp i fjor var Toyota, Hurtigruten og Flytoget, mens JYSK hadde jumboplassering bak Hafslund strøm og Dagbladet. (©NTB)

Flytoget har gjort et kjempesprang fra fjorårets liste der bedriften ble rangert som nummer 41 i lojalitet og som nummer tre i tilfredshet. Med en score på 83,8 av 100 er det beste resultat som Norsk Kundebarometer hittil har oppnådd.

Skoda ble målt for første gang i år, og snek seg forbi sin japanske konkurrenten Toyota. Den oppnådde i fjor topplassering når det gjelder tilfredshet, og 49. plass på listen over lojalitet.

JYSKs bunnplassering i år stemmer godt med målingen i fjor, da bedriften var på 177. plass og dårligst på tilfredshet, og på 168. plass på lojalitet. DnB NOR Kapitalforvaltning sto ikke på fjorårets lister, mens Dagbladet i fjor var rangert som 142. på lojalitet og 175. på tilfredshet.

7.800 spurt

Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI i Oslo har siden 2000 offentliggjort sine kundeundersøkelser, og målingen i år baserer seg på til sammen 18.563 kundevurderinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nærmere 7.800 forbrukere er i år intervjuet om hvor fornøyd de er med bedrifter de er aktive kunder hos. Undersøkelsen omfatter 183 norske bedrifter i mer enn 30 bransjer som selger varer og tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi, og gir et svar på hvor dyktige de er til å tilfredsstille sine kunder.

Bedriftene er rangert i forhold til kundetilfredshet og lokalitet målt på en skala fra 0 til 100 og der 100 er best.

Vinmonopolet

Vinmonopolet har i år inntatt fjerde plass fra toppen. Av alkoholpolitiske årsaker kan ikke polet rangeres med hensyn til lojalitet overfor sine kunder, men i fjor inntok Vinmonopolet 12. plass når det gjelder kundenes tilfredshet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Apotek 1-kjeden er i år rangert som nummer fem, og var nummer seks i fjor på tilfredshet og nummer ni på lojalitet. Bilmerket Audis markedsførere har det siste året gjort en god jobb. Bilen er i år som seks, etter at den i fjor ble plassert på 22. plass på tilfredshet og så langt nede som på 125. plass på lojalitet. Alliance apotek på sjuende plass er bedre enn niende og 11.-plassene i fjor på henholdsvis tilfredshet og lojalitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skandiabankens åttende plass i år er gode steg fremover i forhold til plass 13 i fjor på tilfredshet og 15. plass på lojalitet. BMWs niende plass er fire skritt tilbake fra i fjor når det gjelder tilfredshet, men et kraftig sprang framover fra posisjonen nummer 125 i lojalitet.

TimeEkspressen er i år i topp-ti sjiktet, etter å ha vært rangert som 23. i fjor for tilfredshet og 43. for lojalitet. (©NTB)