Meny

Flytoget, Skoda og Toyota på kundebarometer-topp

Foto: Scanpix. 
Foto: Scanpix. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flytoget vinner Kundetilfredshetsprisen 2008. Bilmerkene Skoda og Toyota inntar de neste plassene i toppen på årets liste fra Norsk Kundebarometer.
Undersøkelsen
* Norsk Kundebarometer, ved Handelshøyskolen BI i Oslo, har hvert år en undersøkelse blant kunder om hvor fornøyd de er med bedrifter de er aktive kunder hos.
* Norstat har spurt vel 7.800 forbrukere, og undersøkelsen omfatter til sammen 183 bedrifter innen flere enn 30 bransjer.
* Til topps i år gikk Flytoget, etterfulgt av Skoda, Toyota, Vinmonopolet, Apotek 1, Audi, Alliance apotek, Skandiabanken, BMW og TimeEkspressen på de første ti plasser.
* Lavest rangert på 183. plass i år er JYSK, og deretter fulgte DnB NOR Kapitalforvaltning, Dagbladet, McDonalds, SAS Norge, Finansavisen, Hafslund strøm, Lidl, Stena Line og NSB på 174. plass.
* Tre på topp i fjor var Toyota, Hurtigruten og Flytoget, mens JYSK hadde jumboplassering bak Hafslund strøm og Dagbladet. (©NTB)

Flytoget har gjort et kjempesprang fra fjorårets liste der bedriften ble rangert som nummer 41 i lojalitet og som nummer tre i tilfredshet. Med en score på 83,8 av 100 er det beste resultat som Norsk Kundebarometer hittil har oppnådd.

Skoda ble målt for første gang i år, og snek seg forbi sin japanske konkurrenten Toyota. Den oppnådde i fjor topplassering når det gjelder tilfredshet, og 49. plass på listen over lojalitet.

JYSKs bunnplassering i år stemmer godt med målingen i fjor, da bedriften var på 177. plass og dårligst på tilfredshet, og på 168. plass på lojalitet. DnB NOR Kapitalforvaltning sto ikke på fjorårets lister, mens Dagbladet i fjor var rangert som 142. på lojalitet og 175. på tilfredshet.

7.800 spurt

Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI i Oslo har siden 2000 offentliggjort sine kundeundersøkelser, og målingen i år baserer seg på til sammen 18.563 kundevurderinger.

Nærmere 7.800 forbrukere er i år intervjuet om hvor fornøyd de er med bedrifter de er aktive kunder hos. Undersøkelsen omfatter 183 norske bedrifter i mer enn 30 bransjer som selger varer og tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi, og gir et svar på hvor dyktige de er til å tilfredsstille sine kunder.

Bedriftene er rangert i forhold til kundetilfredshet og lokalitet målt på en skala fra 0 til 100 og der 100 er best.

Vinmonopolet

Vinmonopolet har i år inntatt fjerde plass fra toppen. Av alkoholpolitiske årsaker kan ikke polet rangeres med hensyn til lojalitet overfor sine kunder, men i fjor inntok Vinmonopolet 12. plass når det gjelder kundenes tilfredshet.

Apotek 1-kjeden er i år rangert som nummer fem, og var nummer seks i fjor på tilfredshet og nummer ni på lojalitet. Bilmerket Audis markedsførere har det siste året gjort en god jobb. Bilen er i år som seks, etter at den i fjor ble plassert på 22. plass på tilfredshet og så langt nede som på 125. plass på lojalitet. Alliance apotek på sjuende plass er bedre enn niende og 11.-plassene i fjor på henholdsvis tilfredshet og lojalitet.

Skandiabankens åttende plass i år er gode steg fremover i forhold til plass 13 i fjor på tilfredshet og 15. plass på lojalitet. BMWs niende plass er fire skritt tilbake fra i fjor når det gjelder tilfredshet, men et kraftig sprang framover fra posisjonen nummer 125 i lojalitet.

TimeEkspressen er i år i topp-ti sjiktet, etter å ha vært rangert som 23. i fjor for tilfredshet og 43. for lojalitet. (©NTB)


Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus