Norsk fangekunst opprører svenskene

Fotomontasje av Natascha Kampusch og  Wolfgang Priklopil som brudepar. Fra utstillingen «Alice im Wunderland».
 Fotomontasje av Natascha Kampusch og Wolfgang Priklopil som brudepar. Fra utstillingen «Alice im Wunderland».
Artikkelen fortsetter under annonsen

Natascha Kampusch-kunst provoserer etter Josef Fritzl-avsløringene i Østerrike

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den norske kunstneren Gorm Heen forarger svenskene. I disse dager stiller Nordin Gallery i Stockholm ut kunstverket «Alice im Wunderland» som blant annet inneholder en nøyaktig kopi av kjellerrommet hvor Natascha Kampusch ble holdt fanget i åtte og et halvt år.

Enkelte kunstinteresserte svensker hevder nå at utstillingen er usmakelig med tanke på den oppsiktsvekkende Fritzel-saken i Østerrike.

Kunster Gorm Heen. (Foto: Privat)Kunster Gorm Heen. (Foto: Privat)

Kunsteren selv sier at de to sakene ikke har noe med hverandre å gjøre.

- Jeg synes selvsagt at det var en grotesk timing. Men dette er ikke noe man kan forutse, sier Heen til ABC Nyheter.

Han ser likevel at det er paralleller mellom hendelsene.

- Jeg synes at dette er to vidt forskjellige saker og mitt fokus i min utstilling har ingenting med dette å gjøre. Samtidig kan jeg se at folk kobler. Alle involverte har blitt innestengt i en kjeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Aviser like provoserende

Heller ikke Aksel Nordin, som stiller ut verkene, synes at de to sakene kan sammenlignes. Han mener at de som er provoserte ikke er særlig interesserte i kunst. Han mener at mediene behandler saken på en måte som er langt mer provoserende.

- De som kommer til galleriet blir ikke provosert. Det er de menneskene som kun leser om ustillingen i avisen, og ikke vil fordype seg, som reagerer. Jeg ble også provosert når jeg hørte ideen bak verket, men når jeg har gått i dybden og valgt og vise den fram er den er det ikke særlig mer provoserende enn det som skrives i avisene, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Romantisk kidnapper

Nataschas kjellerrom. Fra Gorm Heens utstilling «Alice im Wunderland».Nataschas kjellerrom. Fra Gorm Heens utstilling «Alice im Wunderland».

Gorm Heens utstilling har tidligere vakt oppsikt også i Norge. I august i fjor stilte han ut fotografier av huset i Heinestrasse 60, arkitektoniske skisser med inntegnet plan over Nataschas celle og en innrammet kopi av favorittboken hennes i fangenskapet: «Alice im Wunderland».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den gang sa kunstneren til ABC Nyheter at han ville bruke Nataschas historie til å fortelle noe allment om forhold, romantikk og eierforhold. Han kalte kidnapperen hennes, Wolfgang Priklopil for et offer.:

- Wolfgang var ingen sadist, han var en romantiker.

Kunstneren hevdet at forholdet mellom kidnapper og jenta var tilnærmet normalt.

- De to hadde tross alt et slags «normalt» forhold. De hadde daglige rutiner der de spiste frokost, så på TV og dro på skiferie. I et ekteskap eksisterer det også et slags eierforhold. Wolfgang var et offer for den romantiske ideen om et kjærlighetsforhold som handler om kun to. «Du er min og jeg er din, og vi holder alle andre ute.» Han ville bare ha det alle andre har.

Heen ser inidlertid ingen romantiske aspekter i Fritzel-saken.

- Jeg synes det er veldig vemmelig og det mest groteske jeg har hørt. Dette er rett og slett hinsides, sier han.

Han aviser at hendelsene i Østerrike kan inspirere til nye verk.

- Dette er absolutt ikke noe grunnlag for kunstnerisk materiale.

Les også:

- Nataschas kidnapper var et offer