Opera-omtalen prises til 700 millioner

Visit Oslo har beregnet hvor mye operaen tjente på oppmerksomheten i pressen: 700 millioner. Foto: Scanpix
Visit Oslo har beregnet hvor mye operaen tjente på oppmerksomheten i pressen: 700 millioner. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Åpningen av den nye operaen i Bjørvika fikk en massiv mediedekning. Og verdien av den dekningen prises til 714 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er markedsføringsorganet Visit Oslo som har beregnet hvor mye operaen tjente på oppmerksomheten i pressen. Det er i Tyskland operaen har fått størst dekning utenfor Norges grenser. Der er det registrert 302 oppslag, men 78 av disse handlet om forbundskansler Angela Merkels utringede kjole under åpningen, skriver Dagens Næringsliv.

Visit Oslo har brukt annonseprisen for hver enkelt avis i beregningen, og gjort det samme med prisen for reklame på TV. Det er medieoppslag fra 12. april som er tatt med i beregningen.

– Vi har saumfart ganske nøye hva som er skrevet, og funnet lite negativt. Ikke én negativ kritikk, bortsett fra Per Egil Hegge i Aftenposten som sa at steinen ble glatt når den blir våt, sier Annett Brohmann i Visit Oslo til DN.

Brohmanns kollega Frode Valland sier de har gjort beregningen i samarbeid med operaen, for å vise hvor stort åpningen var. De har funnet 3.000 artikler, uten å ta hensyn til nyhetsbyråers dekning.

– Dette er den mest omfattende pressedekningen Norge har opplevd siden Lillehammer-OL, sier operaens pressesjef Sverre Gunnar Haga. (©NTB)