Strammer grepet om flyselskapene

BEDRE KONTROLL: Myndighetene ønsker mer og bedre kontroll med hvordan SAS og andre flyselskaper opererer i markedet. FOTO: OSLO LUFTHAVN GARDERMOEN
BEDRE KONTROLL: Myndighetene ønsker mer og bedre kontroll med hvordan SAS og andre flyselskaper opererer i markedet. FOTO: OSLO LUFTHAVN GARDERMOEN  
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et nytt kontrollsystem skal gjøre det enklere å sikre fri konkurranse og hindre prissamarbeid i flytrafikken. Flyselskapene selv blir satt på sidelinjen og forventes ikke å bidra med informasjon til s

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det handler om OLUF, som ikke dette tilfelle er en nordnorsk komiker, men navnet på en skisse til et overvåkingssystem for flytrafikken utviklet av to forskere på oppdrag av Samferdselsdepartementet.

Det hele bygger på innsamling av data fra offentlige kilder; data om antall avganger, rutetider, passasjertall, priser og annen relevant informasjon. Og det legges ikke opp til samarbeid fra flyselskapenes side, selv om også de kan dra fordeler av et slikt system.

- Her ligger det mye informasjon som er nyttig som beslutningsgrunnlag for å opprette nye flyruter. Da er det trolig at flyselskapene anser dette som sensitiv informasjon og inntar en restriktiv holdning, sier forskningsleder Gisle Solvoll ved Handelshøyskolen i Bodø til ABC Nyheter.

- På den annen side snakker vi jo om informasjon som flyselskapene trenger og dermed har nytte av, for eksempel i planleggingen av nye ruter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bedre og billigere for passasjerene

Etter flere saker med mistanke om prissamarbeid og brudd på konkurransereglene blant flyselskaper har myndighetene lenge savnet et verktøy som gir bedre kontroll og oversikt.

- Og det er det dette handler om, sier Solvoll.

- OLUF vil gjøre det mulig å imøtekomme Stortingets samferdselskomites ønske om å følge utviklingen i luftfarten nøye. Dette vil kunne bidra til økt konkurranse på strekninger der enkeltaktører i dag er i stand til å hente ut betydelig profitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Systemet vil på denne måten også gagne passasjerene gjennom flere avganger og lavere priser.

SAS Braathen har i de senere årene ved flere anledninger blitt beskyldt for både prissamarbeid og industrispionasje mot andre konkurrenter. Selskapet fikk nylig en dom og en bot på fire millioner kroner for industrispionasje mot konkurrenten Norwegian. SAS har svart med en motanmeldelse mot Norwegian med påstander at også Norwegian-ansatte har skaffet seg informasjon fra SAS.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når det gjelder prissamarbeid, er den meste kjente saken anklagene selskapet møter i forbindelse med et angivelig kartellsamarbeid med 11 andre selskaper i forbindelse med godstrafikk i selskapet SAS Cargo.

- Vil samarbeide

Informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Braathen forteller til ABC Nyheter at selskapet er positive til alle tiltak som sikrer en god og sunn konkurranse i norsk luftfart.

- Men det er vanskelig å kommentere et slikt system før det er presentert for flyselskapene, sier han.

- Vi vet ikke hvilket detaljnivå et slikt system krever fra flyselskapene, eller i hvilken grad dette dreier seg om sensitive data.

- SAS Norge har i en årrekke levert alle våre kommersielle data til Konkurransetilsynet, så vi har ikke noe problem med å samarbeide med myndighetene når det er nødvendig. Hvis dette systemet blir påbudt av myndighetene, vil vi selvsagt levere de data som myndighetene krever.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Midteide minner om at saken om prissamarbeid dreier seg om SAS Cargo, altså frakt, og at den ennå ikke er ferdigbehandlet.

Nyttig verktøy

Et overvåkningssystem som sørger for oppdaterte data som viser utviklingen på det kom­mersielle flyrutenettet vil også gi myndighetene et godt grunnlag til å gi raske og korrekte svar på henvendelser fra for eksempel politikere og media angående flyrutetilbudet. Andre som vil ha nytte av systemet er forskere og konsulenter som arbeider med samferdsel.

Solvoll kjenner ikke til at det finnes lignende systemer i bruk i utlandet.

- Nei, vårt inntrykk er at systematisk «overvåking» og dokumentasjon av tilbudet i kommersiell luftfart er relativt dårlig, spesielt når det gjelder takster og endring i rutetilbud.