Kinabilene kommer – tross stryk i kollisjonstester

<p>DU LILLE KINESER: Den minste modellen BYD F1 forventes å komme på norske veier om to år. Foto: BYD</p><p> </p>
DU LILLE KINESER: Den minste modellen BYD F1 forventes å komme på norske veier om to år. Foto: BYD  

Kinesiske biler har slitt med å komme inn på det europeiske bilmarkedet på grunn av svært dårlige resultater i kollisjonstester. Nå er imidlertid den første kontrakten med norsk importør av et kinesis

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er det kinesiske bilmerket BYD som trolig blir først ute på det norske markedet. Går det som den norske importøren Autoindustri AS håper og tror, ruller den første BYD'en på norske veier om to år. Bilen ble for øvrig første gang vist i Europa på den store bilutstillingen i Geneve i mars.

BYD F1 er en småbil som med et utseende som tyder på at konstruktørene har kastet mer enn ett øye på Toyota. Ifølge Kaare Foss hos importøren Autoindustri er det imidlertid helt andre egenskaper enn design og pris som skal gjøre det for BYD.

Plug-in, plug-out

- Bilene kan prismessig sammenlignes med for eksempel de koreanske, men det har ikke vært poenget for oss som importør, sier Foss til ABC Nyheter.

- Fabrikken har i mange år vært verdensledende på elektronikk og batterier. Det er modellene som kommer med elektrisk motor og såkalt hybridmotor (en blanding av el og bensin) som gjør disse bilene interessante. I dag er det norske avgiftsnivået på el-biler gunstig, mens det er mindre gunstig for hybridbiler. Men dette forventes å endre seg.

Modellene som er aktuelle for det norske markedet er småbilen F1 og mellomstore F3. Begge disse vil komme med tre motoralternativer - bensin, helelektrisk og hybrid.

- Hybrid-løsningen er såkalt plug-in plug-out, sier Foss.

- Det betyr at den i motsetning til de fleste hybridbiler vi har sett til nå er ment å gå hovedsakelig på elektrisk kraft. Det betyr langt lavere utslipp.

- Alt tyder på at biler fra Kina vil komme sterkt på markedet i de kommende årene, sier Syver Leivestad i Norsk Bilbransjeforbund til ABC Nyheter.

- Uten at jeg vet noe konkret om hvordan leverandørene tenker, vil det da trolig satses på tilsvarende kvalitet som konkurrentene til lavere pris.

Leivestads forening er naturlig nok blant dem som er opptatt av avgiftsnivået for bensin- kontra elektriske biler.

- Og her representerer de såkalte plug-in-bilene en utfordring. Utslippsmessig kommer de gunstig ut, og dermed ligge an for en lavere avgift. Men skulle salget ta av, vil man måtte vurdere om det er mulig å beholde de andre fordelene med el-biler, som ingen årsavgift og kjøring i kollektivavgift, avslutter Syver Leivestad.

Skrekk og gru på YouTube

Det har gjennom flere år knyttet seg stor interesse til Kina som bileksportør. I Europa har imidlertid bilene møtt motgang på grunn av svært dårlige resultater i europeiske kollisjonstester. På YouTube verserer et antall videoer av tester, og disse viser klart hvor dårlig kinesiske biler kommer ut av det sammenlignet med europeiske biler. Videoene ledsages av en svært heftig debatt.

Også i USA har ryktet om dårlig kvalitet gitt salget av kinesiske biler en treg start. Bilanalytikere er allikevel ikke i tvil om at billige, kinesiske biler vil oversvømme bilmarkedet over hele verden i de nærmeste årene.

- Testene er gjort av bilder som er privatimportert, altså ikke direkte fra fabrikkene, forteller Kaare Foss. - Det betyr at de ikke har det sikkerhetsutstyret som er vanlig i Europa. Den dagen det startes offisiell import direkte fra en fabrikk vil alt av sikkerhetsutstyr være på plass.

Ifølge nettstedet www.autoblog.com kommer BYD ganske godt ut når det gjelder kvalitet. Med en antydet pris på 3000 dollar stilles det allikevel spørsmålstegn ved kvaliteten.

Personvernpolicy