Jakter på dopmat

Sjeflege Ola Rønsen i Olympiatoppen vil være på sin sikre siden og sjekker kinesisk mat for mulige dopingstoffer. Her er han under alpin-VM i St. Anton i 2001. Arkivfoto: Scanpix.
 Sjeflege Ola Rønsen i Olympiatoppen vil være på sin sikre siden og sjekker kinesisk mat for mulige dopingstoffer. Her er han under alpin-VM i St. Anton i 2001. Arkivfoto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Olympiatoppen analyserer nå kinesiske matvarer for å unngå en norsk dopingskandale under Beijing-lekene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kinesisk mat og drikke sjekkes i disse dager i et norsk laboratorium.

– Vi har tatt med oss prøver av vann og de vanligste matvarene fra innkjøpssteder vi skal benytte i Kina. Vi vil forsikre oss om at det ikke finnes ulovlige midler, for eksempel anabole steroider, eller forurensing, sier sjeflege i Olympiatoppen Ola Rønsen til NTB.

Flere utøvere har opp gjennom årene hevdet at de er «dopet» på grunn av mat.

Anabole steroider brukes i enkelte land i produksjonen av både storfekjøtt og kylling.

– Når et gjelder å takle den forurensede luften, tror jeg vi er best i klassen på det. Der har vi gjort en stor jobb med å screene alle aktuelle utøvere. Det viste oss at noen har begynnende astmategn, også noen vi ikke hadde regnet med.

– I de offisielle OL-områdene er det ikke noe problem verken med mat eller hygieniske forhold. Men dette er en utfordring på de stedene vi skal oppholde oss i egen regi (så kalt precamp). Kineserne har ikke samme krav til hygiene som vi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekstra-krav

– Vi har derfor bedt om ekstra rengjøring, har med egen kokk og står for alle innkjøp av matvarer.

– Det verste som kan skje oss er en mage- og tarminfeksjon. Den kan spre seg fort, sier Rønsen.

Det blir også strenge regler for trening utenfor leiren. – Det kommer ikke på tale med en løpetur eller sykling langs veien alene. Vi skal ha eskorte på alle slike økter.

– De kjører som gale, det er helt crazy, med bil. Vi kommer til å bruke både politi, lokale hjelpere og egne ledere til denne jobben. Det vil skje med bil eller mopeder, sier Rønsen.

Han har selv fått merke trafikkrisikoen på kinesiske landeveier.

– Jeg var der i 2006, og måtte bare kutte ut løping langs veien etter to økter. Det var livsfarlig med forbikjøringer som presset syklister og fotgjengere nesten ned i grøfta. (©NTB)