- Spennende norsk forskning

Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftforsvaret kan ha nytte av teknologi som avslører menneskelige feil før de skjer, men hvis det ikke er til å stole på kan det virke mot sin hensikt, mener oberst.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Forskning

Les mer om forskning i ABC Nyheter.

Tirsdag skrev ABC Nyheter om norske forskere som har oppdaget en mulighet til å kunne påvise menneskelige feilhandlinger før de skjer.

Tidligere har man trodd at ved feilhandlinger er det den «menneskelige faktor» som slår til – at man gjør feil på «slump» og at hjernen reagerer etter at feilen er begått.

Forskere ved Universitetet i Bergen har imidlertid kommet fram til at hjernen oppfører seg annerledes cirka 30 sekunder før folk gjør en rutinefeil.

Funnene kan i fremtiden gjøre det mulig å varsle personer med stort ansvar før de begår feil, for eksempel hvis man kan utvikle utstyr for å kontrollere aktivitet i hjernen til dem som utfører en viktig jobb, for eksempel ved å feste elektroder i skalpen på piloter.

Spennende

- Det er spennende å se om de klarer å få noe nytteverdi ut av det, sier oberst og sjef i Lufttjeneste ved Luftoperativt Inspektorat, Stig Nilsson, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- I forhold til militær applikasjoner blir dette nærmest science fiction, men det blir spennende å se hva de får til, sier han.

- Det som er veldig viktig dersom de klarer å utvikle et slikt system, er at de lager utstyr som skaper tillit, slik at det ikke blir for mye «Ulv, ulv...».

Nilsson forklarer at de allerede benytter seg av teknologi som virker ut ifra samme prinsipp:

- Alle tekniske systemer har varselslamper når noe går feil. I et fly hvor det for eksempel begynner å bli for lite olje, blir man varslet litt i forkant før det blir tomt, og man kan ta en avgjørelse for å unngå krise.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Både på sivile og militære fly er det også vanlig med systemer som gir varsel når to fly kommer uforholdsmessig for nærme hverandre.

- Hvis det ser ut som de er på kollisjonskurs får man et tidlig varsel, sier Nilsson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Menneskelige feil

Men de menneskelige feilene plukkes ikke opp av slike systemer, og ting går galt også i Luftforsvaret.

- Det som vi har påvist er at det er en blanding av teknologiske feil og menneskelige feil, men hovedsakelig er det teknikken som feiler.

- Det vi ser er at lavt erfaringsnivå betyr høyere risiko for menneskelige feil. I Luftforsvaret er det også menneskelige feil, man kan ikke ekskludere menneskelige feil, men erfaring redusere sjansene.

Ny teknologi ligger ifølge forskerne ved Universitetet i Bergen uansett et godt stykke frem i tid.

Illustrasjonsfoto forside: Colourbox.com