Oseberg-test over all forventning

Oseberg-test over all forventning
Oseberg-test over all forventning
Artikkelen fortsetter under annonsen

Osebergskipet må ha vært langt mer sjødyktig enn rekonstruksjonen på Bygdøy og senere kopier har antydet. Skipet må ha vært havgående, ikke bare bygd for innaskjærs seilas.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Osebergskipet
* Osebergfunnet – det mest gedigne vikingfunnet i Norge, utgravd i 1904 på gården Oseberg i Slagen, Tønsberg kommune, Vestfold.
* Skipet ble antakelig bygd i 820 og hauglagt år 834.
* Nå har Stiftelsen Nytt Osebergskip (SNOS) i samarbeid med Marintek testet en ny modell av skipet i modellskipstanken i Trondheim (uke 17).
* Testene var meget vellykkede og støtter opp under nyere forskning som viser at originalen hadde et bredere forskip og dermed klart bedre havgående egenskaper enn versjonen som er utstilt på Bygdøy.
* SNOS planlegger bygging av en tro kopi – en såkalt replika – av det berømte skipet, og regner med at bygging kan igangsettes våren 2009, slik at skipet kan sjøsettes i 2012.
* Byggingen skal foregå utenfor Oseberg kulturhus, sentralt i Tønsberg.
Kilde: Stiftelsen Nytt Osebergskip (SNOS) og NTB.

Geir Røvik (t.v.) og Einar Chr. Erlingsen i stiftelsen Nytt Osebergskip er storfornøyde etter testingen av Osebergmodellen. Foto: Scanpix.Geir Røvik (t.v.) og Einar Chr. Erlingsen i stiftelsen Nytt Osebergskip er storfornøyde etter testingen av Osebergmodellen. Foto: Scanpix.

Det er den foreløpige konklusjonen etter en ukes modelltesting ved Marintek i Trondheim. Testene ble gjennomført den siste uken. Nå gjenstår dataanalyser av funnene.

Testene ble avsluttet fredag. Da hadde oppdragsgiver Stiftelsen Nytt Osebergskip (SNOS), Marintek og samarbeidspartner Woolfson Unit i Southampton loggført 348 tester med modellen i forholdet 1:10.

– Fantastisk. Over forventning. Nå skal funnene analyseres og brukes i vårt videre arbeid med å bygge en tro kopi av verdens vakreste vikingskip,

Modellen av Osebergskipet har vært gjenstand for omfattende tester. Foto: Scanpix.Modellen av Osebergskipet har vært gjenstand for omfattende tester. Foto: Scanpix.

Osebergskipet, sier en entusiastisk ildsjel og båtbygger Geir Røvik til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjølstrekk

Han representerer SNOS, som forhåpentlig allerede våren 2009 strekker kjølen på kopien – eller replika’en, som det heter på fagspråket – utenfor Oseberg kulturhus, sentralt plassert i Tønsberg.

– Vi håper at disse vellykkede resultatene og bredden av seriøse samarbeidspartnere vil føre til at det offentlige og private i sterkere grad kommer på banen, slik at byggeprosessen kan starte allerede våren 2009, sier Røvik.

Nå tar han modellen med seg tilbake til båtbyggeriet utenfor Tønsberg, men den vil bli stilt til rådighet ved eventuelle behov for videre oppfølging av prosjektet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fellingen av eik til replika’en startet i midten av april. Hittil er ti trær felt, men mange av dem er øvingstrær for at båtbyggerne skal stå best mulig faglig rustet til gjennomføring av prosjektet.

Bedre enn originalen

Den nye rekonstruksjonen av det praktfulle vikingskipet fungerer bedre enn originalen på Bygdøy, ifølge Røvik, erfaren trebåtbygger og ansvarlig for gjennomføring av byggeprosjektet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han kan ikke påstå at Osebergskipet var bygget for Nordsjøen eller atlanterhavsfart.

– Det tror vi ikke. Men modellforsøkene viser at skipet er klart mer sjødyktig enn tidligere antatt, sier han.

Han viser blant annet til kopien Dronningen som Ragnar Thorseth bygde i 1987 i Bjørkedalen på Vestlandet. Den sank under prøveseiling fordi baugbølgen slo inn over ripa og fylte skroget. I 1988 ble denne svakheten bekreftet ved tester i modelltanken på Marintek.

– Nå mener vi at vi har kommet fram til en riktigere konstruksjon som svarer til den virkelige originalen som ble bygget i 820 og hauglagt 834. Originalen var bredere i forskipet enn den gjenoppbygde versjonen på Bygdøy, sier Røvik til NTB.

Nå gjenstår databehandling av testfunnene fra modelltanken i Trondheim. (©NTB)