Oseberg-test over all forventning
Osebergskipet må ha vært langt mer sjødyktig enn rekonstruksjonen på Bygdøy og senere kopier har antydet. Skipet må ha vært havgående, ikke bare bygd for innaskjærs seilas.
Det er den foreløpige konklusjonen etter en ukes modelltesting ved Marintek i Trondheim. Testene ble gjennomført den siste uken. Nå gjenstår dataanalyser av funnene.
Testene ble avsluttet fredag. Da hadde oppdragsgiver Stiftelsen Nytt Osebergskip (SNOS), Marintek og samarbeidspartner Woolfson Unit i Southampton loggført 348 tester med modellen i forholdet 1:10.
– Fantastisk. Over forventning. Nå skal funnene analyseres og brukes i vårt videre arbeid med å bygge en tro kopi av verdens vakreste vikingskip,
Osebergskipet, sier en entusiastisk ildsjel og båtbygger Geir Røvik til NTB.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenKjølstrekk
Han representerer SNOS, som forhåpentlig allerede våren 2009 strekker kjølen på kopien – eller replika’en, som det heter på fagspråket – utenfor Oseberg kulturhus, sentralt plassert i Tønsberg.
– Vi håper at disse vellykkede resultatene og bredden av seriøse samarbeidspartnere vil føre til at det offentlige og private i sterkere grad kommer på banen, slik at byggeprosessen kan starte allerede våren 2009, sier Røvik.
Nå tar han modellen med seg tilbake til båtbyggeriet utenfor Tønsberg, men den vil bli stilt til rådighet ved eventuelle behov for videre oppfølging av prosjektet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFellingen av eik til replika’en startet i midten av april. Hittil er ti trær felt, men mange av dem er øvingstrær for at båtbyggerne skal stå best mulig faglig rustet til gjennomføring av prosjektet.
Bedre enn originalen
Den nye rekonstruksjonen av det praktfulle vikingskipet fungerer bedre enn originalen på Bygdøy, ifølge Røvik, erfaren trebåtbygger og ansvarlig for gjennomføring av byggeprosjektet.
Artikkelen fortsetter under annonsenHan kan ikke påstå at Osebergskipet var bygget for Nordsjøen eller atlanterhavsfart.
– Det tror vi ikke. Men modellforsøkene viser at skipet er klart mer sjødyktig enn tidligere antatt, sier han.
Han viser blant annet til kopien Dronningen som Ragnar Thorseth bygde i 1987 i Bjørkedalen på Vestlandet. Den sank under prøveseiling fordi baugbølgen slo inn over ripa og fylte skroget. I 1988 ble denne svakheten bekreftet ved tester i modelltanken på Marintek.
– Nå mener vi at vi har kommet fram til en riktigere konstruksjon som svarer til den virkelige originalen som ble bygget i 820 og hauglagt 834. Originalen var bredere i forskipet enn den gjenoppbygde versjonen på Bygdøy, sier Røvik til NTB.
Nå gjenstår databehandling av testfunnene fra modelltanken i Trondheim. (©NTB)