- Ullevaal ikke til salgs

- Ullevaal ikke til salgs
- Ullevaal ikke til salgs

Sponsorekspert mener Ullevaal Stadion-navnet er verdt 100 millioner kroner. - Salg av Ullevaal er ikke et tema, sier administrerende direktør Jack Hemmestad i selskapet Ullevaal Stadion

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sport
Les mer om sport i ABC Nyheter.

Selv om både Lyn og Vålerenga jobber intenst med å skaffe seg nye hjemmearenaer er det foreløpig ingen planer om å selge navnet til en bedrift, eller et kommersielt selskap.

- Salg eller utleie av navnet blir det ikke snakk om. Dette er et nasjonalanlegg på like linje med Holmenkollen og Vikingskipet. sier Jack Hemmestad i Ullevaal Stadion til ABC Nyheter.

At et navnebytte kan gi hyggelige inntekter, er Hemmestad ikke i tvil om.

– Vi ville tjent noen millioner på å selge navnet, slik andre gjør. Men dette er ikke noe tema for oss.

100 millioner kroner

Summen kunne fort kommet opp i 100 millioner kroner. Dersom navnet, mot formodning, skulle legges ut til salg så ville summen blitt rekordhøy i norsk sammenheng. Det mener Jomar Selvaag i sponsor- og eventselskapet Thue & Selvaag.

– Summen kunne fort kommet opp i 100 millioner kroner. Da er sammenligningsgrunnlaget den nye nasjonalarenaen i Stockholm, som har solgt navnet sitt til den svenske banken Swedbank for 100 millioner kroner. Swedbank Arena blir navnet, og den ligger i forstaden Solna.

- Dette er imidlertid et nytt anlegg, og da er det nok ikke så problematisk med et salg som det ville være for Ullevaal. Her snakker vi tross alt om et innarbeidet navn med lange tradisjoner, avslutter Jomar Selvaag.

Det har imidlertid skjedd at nøytrale, innarbeidede navn er blitt solgt. Det skjedde blant annet med The Millennium Dome utenfor London, som ble åpnet ved årtusenskiftet. Senere har arenaen skiftet navn til O2.

- Flere ben å stå på

- Vi ser lyst på fremtiden, vi, selv om to av leietagerne våre, Lyn og Vålerenga, sysler med planer om å forlate oss, sier Jack Hemmestad.

– Foreløpig har begge avtale frem til 2010, så får vi se etter det.Selskapet Ullevaal Stadion AS, som til sammen disponerer 40 000 kvm av anlegget, eies av Norges Fotballforbund. Det resterende eies av Vital Eiendom.

Blir det slik at både Lyn og Vålerenga forlater Ullevaal mister anlegget både inntekter og fotballmessig tiltrekningskraft. Hva innebærer det?

– Mister vi Lyn og Vålerenga, så klarer vi å leve med det, fortsetter Hemmestad.

– Vi har flere ben å stå på og enda flere skal det bli. Hemmestad snakker om utvidelsen av anlegget med blant annet hotell og større kurs- og konferanse-fasiliteter. Planen er at disse vil stå ferdig i 2010.

- Dessuten utgjør ikke leieinntektene fra de to klubbene så mye at det setter oss i beit økonomisk, legger han til.

Konserter, som det er to av bare i år, er ikke tenkt som noen redningsplanke, forsikrer Hemmestad.

– Nei, vi ser ikke sånn på det. Nå har vi begynt å leie ut litt til konserter, så får vi se det hvordan det går. Det er jo flere store konsertarenaer i Oslo.

Praten går

Skal vi tro Vålerenga og miljøet rundt klubben, får man der ikke kommet seg vekk fra Ullevaal fort nok. Mye, blant annet tomtediskusjonen og krav om likebehandling for Lyn fra kommunens side, tilsier imidlertid at klubben går kontrakten ut på Ullevaal.

De samme signalene kommer fra Lyn, som jobber for å få en egen stadion tilpasset klubbens krav.

– Vi har en lang vei å gå, men er klare på at vi ønsker et eget anlegg, sier administrerende direktør i FC Lyn Erik Langerud.

- Mens Vålerenga sier «Valle eller ingenting», står vi på at det må bli på Oslos vestkant. Og vi tar det for gitt at kommunen gir oss de samme betingelsene når det gjelder tomt som Vålerenga.

Østkantklubben ble i sin tid lovet en pris på en krone for tomt på Valle. Siden har politikerne gått tilbake på tilbudet, til store protester fra Vålerenga-miljøet. I skrivende stund ser det imidlertid ut til at Oslos politikere er innstilt på å komme Vålerenga i møte på en eller annen måte.

- Pengene rår

Blir det to nye stadioner i Oslo kan det være duket for nye og kreative navn. Odd i Skien solgte i fjor det tradisjonelle navnet Falkum til Skagerak Energi, og «storstuen» i Skien går under det nye navnet Skagerak Arena. Avtalen gjelder for ti år, og prisen var 65 millioner kroner.

Det samme er i ferd med å skje i Moss, som nylig har lagt ut stadionnavnet Melløs til salgs. Prisantydningen ligger på mellom 30 og 50 millioner kroner.

– Pengene rår, sier kommunikasjons- og sponsorsjef Terje Fleischer til Moss Avis.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus