Raskere og billigere i drift

Raskere og billigere i drift
Raskere og billigere i drift

Volvo og Ford har funnet ut at to kløtsjer er bedre enn en.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Volvo kommer om ikke lenge med dobbelkløtsjkasse i C30, S40 og V50. Dette er etter samme prinsipp som Volkswagen bruker i sine DSG-kasser og BMW lanserer i M3 med DKG-kasse.

Dobbelkløtsj betyr rett og slett at det er to kløtsjer i kassa, og at første, tredje og femte gir sitter på den ene kløtsjen og at andre, fjerde og sjette gir sitter på den andre. Giroverføringene blir svært raske siden kassa i praksis har to gir på plass samtidig.

I praksis fungerer den som en automatkasse, men er raskere og mer effektiv da neste gir til enhver tid ligger klart.

Sjekk hva bilen din er verdt

Kassa er med andre ord utstyrt med seks gir og vil i første omgang bli tilbudt i C30, S40 og V50 med toliters dieselmotor.

Denne motoren yter 136 hestekrefter og 320 newtonmeter, men Powershift-kassa er spesifisert for mye større dreiemoment enn det. Opptil 450 newtonmeter skal den nye kassa klare.

Det vil si at den i teorien skal kunne klare alle motorene til Volvo. Største dieselmotor har i dag 400 newtonmeter og V8-motoren som sitter i S80 og XC90 har 440 newtonmeter.

I likhet med med andre aktører, som allerede har dette på markedet, har også Volvo oppnådd bedre ytelser i tillegg til lavere utslipp, men sier lite om tall i denne sammenhengen. Forbruket skal derimot ned 8 prosent i forhold til vanlig automatkasse.

Test deg selv på førerprøven

Volvo har utviklet Powershift-kassa i samarbeid med Getrag.

Det er usikkert når Powershift kommer hit til landet, men vi skal prøvekjøre kassa midt i mai og vi regner med at den kommer til Norge i løpet av året.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus