Skjønner ikke trafikkmerking

Ny skilting og nye kjøremønstre blir stadig vanskeligere å tolke for trafikantene.  Illustrasjonsfoto: Alfred Bars
Ny skilting og nye kjøremønstre blir stadig vanskeligere å tolke for trafikantene. Illustrasjonsfoto: Alfred Bars
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye trafikk- og skiltløsninger byr stadig oftere på problemer for trafikantene, spesielt bilister. – Feilene gjøres på tegnebrettet, trafikantene kan ikke klandres, sier trafikkforsker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det seneste eksempelet på misvisende skilting og trafikale misforståelser stammer fra Tønsberg. Her ble det 13. mars åpnet en ny veistrekning med rundkjøring, ny og uvant merking og innkjørsel til en ny tunnel. Kjøremønsteret har skapt stor forvirring, til tider kaos og så langt ett uhell med personskade.

Nå snur Statens vegvesen på flekken og gjør om merkingen på strekningen.

Jeg må si vi ble litt overrasket over at det var såpass mange som gjorde feil. Så langt har sju bilister kjørt seg vill og kjørt MOT kjøreretningen på den nye ringveien og Frodeåstunnelen, et svært omdiskutert veiprosjekt som for vel en måned siden ble åpnet med saks og salutt av vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Da strekningen kom i bruk stilnet imidlertid jubelen. Spesielt komplisert skal det ha vært i rundkjøringen, hvor en ny type merking har skapt stor forvirring. Statens vegvesen har derfor varslet at merkingen med en såkalt svingepil i veibanen skal fjernes og at tiltak skal settes inn slik at bilistene må kjøre riktig retning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Feil kjøreretning

Bare en av ulykkene har resultert i personskade. Det skjedde den 27. mars etter at en bilfører snudde i tunnelen og bega seg tilbake i feil kjøreretning.

- Jeg må si vi ble litt overrasket over at det var såpass mange som gjorde feil, sier Steinar Aspen ved plan- og forvaltningssesjonen i Statens Vegvesen til ABC Nyheter.

Han mener allikevel at det tross alt er et fåtall som har kjørt feil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det handler om å innarbeide et nytt signal- og kjøremønster i et område. Vi opplevde det samme da vi åpnet den nye E18 i nordre del av Vestfold for noen år siden.

Illustrasjon: Alfred BarsIllustrasjon: Alfred Bars

Aspen forteller at det allerede er gjort endringer og at vegvesenet vil være observante på strekningen når det gjelder å gjøre ytterligere endringer.

Trafikkforsker Arvid Aakre ved NTNU institutt for Vei og transportteknikk mener det er trafikantene og ikke de som har merket veien som har «rett» i slike tilfeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dersom det er merket på en måte som bidrar til misforståelser når det gjelder trafikkatferd, så er det i de aller fleste tilfeller merkingen det er noe galt med, sier Aakre til ABC Nyheter.

Aakre kaller det en systemfeil, hvor ingeniørene på tegnebrettet ikke har forstått hvordan ting arter seg i virkeligheten.

Inviterer til «sniking»

De senere årene det flere steder i Norge skapt problemer ved innføring av nye signaler, skilter og endrede kjøremønstre. For to år siden raste debattene i telemarksavisene da de ble innført en oppgradering av Moflata-krysset, et av de mest trafikkerte stedene i Skien i rushtiden. Problemet her var blant annet en merking bilistene oppfattet som uforståelig, samt at kjøremønsteret brøt med «normalt» kjøremønster når det gjelder rundkjøringer.

Av andre ting det ble reagert på var at et kjøremønster nærmest tvang seg frem på bekostning av andre, samt at trafikklysene i en rundkjøring blendet trafikantene. I dag, nærmere to år etterpå, har trafikantene tilpasset seg etter at vegvesenet har gjort flere justeringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Fana i Bergen har det også vært problemer. I rundkjøringen i Rådalskrysset ved kjøpesenteret Lagunen har det en tid vakt sterk irritasjon at kjøremønster og skilting inviterer til «sniking». Her har imidlertid Vegvesenet ikke grepet inn, men oppfordret bilistene til å bruke fornuft og opptre som «gentlemen».

Da er det verre i den såkalte «The Magic Roundabout» i Swindon i England. Den mildt sagt kaotiske rundkjøringen, som ble bygget i 1972, kjennetegnes av en rekke mindre rundkjøringer og trafikkøyer samlet rundt en stor rundkjøring. I 2007 kom The Magic Roundabout på listen over verdens ti verste veikryss.