Åpen for alle - alltid

Ullevålseter får geografihjelp av Drillo

Pål Anders Ullevålseter (t.h.) har fått hjelp av Egil «Drillo» Olsen til forberedelsene til årets store eventyr på motorsykkelen. Ullevålseter skal kjøre fra St. Petersburg til Beijing. Her viser han fram sykkelen sin til den tidligere fotballandslagstreneren. (Foto: Heiko Junge / SCANPIX)
Pål Anders Ullevålseter (t.h.) har fått hjelp av Egil «Drillo» Olsen til forberedelsene til årets store eventyr på motorsykkelen. Ullevålseter skal kjøre fra St. Petersburg til Beijing. Her viser han fram sykkelen sin til den tidligere fotballandslagstreneren. (Foto: Heiko Junge / SCANPIX) 
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pål Anders Ullevålseter visste lite om utfordringene som ventet i hans nye ørkeneventyr, helt til motorsyklisten hentet inn hjelp fra Egil «Drillo» Olsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I juni stiller Ullevålseter i Trans Orientale. Han skal legge ut på 10.000 kilometer gjennom tre land på 17 dager. Ullevålseter har pumpet geografiekspert Drillo for informasjon før rallyet som kun arrangeres i år.

– Jeg fikk en vill idé. Jeg kjenner ham ikke fra før av, men ringte ham siden jeg visste at han var opptatt av geografi. Jeg hadde bruk for en ekspert og håpet at han kunne hjelpe meg litt, sier Ullevålseter til NTB.

12. juni går starten i russiske St. Petersburg. 39-åringen skal også kjøre gjennom Kasakhstan og Kina. Målgang er i Beijing 28. juni.

– Han får kanskje ikke sett så mye på naturen når han kjører, men det må være utrolig spennende. Det er vel knapt noen europeere som har vært i den vestlige delen av Kina, sier Drillo.

Ultimat utfordring

Ørkenrallyet byr på nok av utfordringer i løpet av 17 dager:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

*10.000 km med fjell, stepper og ørken.

*Kjøres gjennom tre land (Russland, Kasakhstan, Kina).

*Store deler av etappene i Kina kjøres i Gobi-ørkenen (fjerde størst i verden).

Hjelpen fra den tidligere landslagstreneren i fotball har vært svært nyttig.

– Jeg ville vite mer om fjellkjeder, terreng og høydeforskjeller. Jeg er opptatt av å vite mest mulig for å kunne justere sykkelen og pakke sekken. Det er forskjell på å sove i 5 og 30 minusgrader. Men jeg er mer rolig nå enn da jeg studerte dette selv først. Da var jeg kjempenervøs, sier Ullevålseter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg trodde også Gobi-ørkenen skulle være ganske åpen, men den er mer kupert, med mye leire og store høydeforskjeller, forklarer han.

Deppet

Terrenget blir annerledes, men Trans Orientale er minst like hardt som Dakar-rallyet. Der skulle han egentlig kjøre for pallplass i januar, men rallyet ble avlyst på grunn av frykt for terroranslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ullevålseter var knust etter at årets store mål rant ut i sanden.

– Det tok en måneds tid å komme over skuffelsen. Jeg brøt i 2005 (på grunn av kragebensbrudd), men jeg synes dette var verre. Det føltes vondt å ha lovt noe som jeg ikke kunne holde til de rundt meg og meg selv. Jeg hadde skikkelig tro på meg selv, og den største skuffelsen var at jeg ikke fikk prøvd meg nå, forteller Ullevålseter til NTB.

I juni får han en ny sjanse. (©NTB)