Kjapt om operaen

Ungkaren kjenner ingen lidenskap, Ragde elsker det, mens Gatas Parlament vil kastet ut Kongen og ha det inn på Slottet. Opera vekker sterke meninger hos kjentfolket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er kun tre dager igjen til den Norske Opera & Ballett åpner dørene til nytt operahus i Bjørvika. ABC Nyheter teller ned til begivenheten ved å spørre kjentfolk og borgerjournalister om deres forhold til den omdiskuterte kunstformen.

1. Hvordan vil du beskrive ditt forhold til opera?

2. Hva er ditt inntrykk av operaen i Bjørvika?

3. Har du planer om å besøke den nye operaen?

4. Har du en favorittopera?

Stig Kjos - «Ungkaren»

1. Nei, hva skal jeg si... føler vel ikke den største lidenskap for opera. Men skulle gjerne ha tenkt meg å få oppleve de tre store tenorene hvis de hadde tatt turen innom, men den største har jo gått bort.

2. Økonomisk så kan det vel helt sikkert ikke forsvares, men som et kulturelt landemerke så synes jeg Oslo og Norge absolutt trenger det. Det som jeg kan stille spørsmålstegn ved er det norske folks interesse for opera. Det er jo synd at det kun er et fåtall av befolkningen som mest sannsynlig kommer til å besøke bygget, fra innsiden. Er også litt skeptisk til hvordan det estetisk ser ut, men hva vet jeg om arkitektur?

3. Jeg har ingen umiddelbare planer om å besøke operaen. Generelt så er jeg flinkere til å oppsøke natur og kultur utlandet. Er vel litt dårlig på å utnytte meg av tilbudene som befinner seg i nærheten.

4. Det er utvilsomt Operaen i Sydney. Har bodd i Sydney noen år og var regelmessig nede ved havnen for å se på bygget, spesialet når jeg hadde venner og familie på besøk. Har aldri vært innenfor veggene der heller.

Elling Borgersrud - Gatas Parlament

1. Jeg har hatt et heller anstrengt forhold til opera hele mitt liv. Kunstnerisk sett vil jeg plassere opera et sted mellom hår-heavy fra åttitallet og dansebandmusikk av den mer emosjonelle typen. Ikke helt min greie, med andre ord. Nå har det seg imidlertid sånn at jeg har fått sangtimer til bursdagen min. Min sanglærer viser seg å jobbe ved denne institusjonen, og jeg er redd for represalier. Altså føler jeg meg tvunget til å si at opera er en svært verdifull musikksjanger, på linje med andre like verdifulle musikksjangere, som på samme måte er godt egnet til å berike våre liv, sette våre hjerter i sving og tenne våre sjelers indre glød. Men ellers er det altså mest mer proletære sjangere som setter den slags type følelser i sving hos meg.

2. Jeg var, og er, veldig kritisk til byggingen av nytt operabygg. Det er veldig mye penger inn i en sjanger som ikke bare er snever, men som jeg ikke engang liker spesielt godt. Det utenommusikalske argumentet for bygging av opera har vært at Oslo trenger et praktbygg av denne typen. Liggende foran postgirobygget og Hotel Plaza, så understreker arkitekturen ytterligere Oslos mindreverdighetskomplekser som by. Oslo trenger dessuten fritidsklubber, ansatte i barnevernet og helsearbeidere, mens DRAMMEN trenger praktbygg. Alta skriker etter skikkelig arkitektur. Kan ikke operafolka synge på slottet? Kongen kan få min gamle hybel på Tøyen hvis han er hypp. Også kan vi gjøre om den gamle operaen til hiphop-hus.

3. Jeg kommer sikkert til å besøke den nye operaen for å kikke. Jeg har bodd i Oslo hele livet, og tok glassheisen på Plaza da den kom opp. Ellers har jeg vært på Blitz, Høyres hus, Tinghuset og domkjærka. Det er klart jeg skal se på bygget. Jeg er imidlertid usikker på hva jeg skal se der inne. Å betale fullpris for en operabillett for egen regning kommer neppe på tale, men det kan jo tenkes at noen synes de burde oppdra meg kulturelt? Eller kanskje det blir arrangert noen andre konserter der inne?

4. Almuens Opera av Brecht? Teller det? Jeg har ellers ingen favorittopera, like lite som jeg har en favoritt i den bulgarske kongefamilien, eller favorittinsekt i den venezuelanske faunaen. Det blir et spørsmål om å sette seg inn i det, og et spørsmål om motivasjon til å sette seg inn i noe som ikke... du veit... i utgangspunktet liksom er helt... min kopp te.

Anne B. Ragde - Forfatter

1. Jeg elsker de store følelsene som opera fremviser og fremkaller, det stormende og majestetiske, det lideskapelige, det overdrevne, det dramatiske.

2. Overveldende positivt hva angår arkitekturen, skuffende i forhold til programmet de legger frem. Å dra DDE inn i operasammenheng viser med all mulig tydelighet at man egentlig skammer seg over å slå på stortromma med å reise et slikt bygg. At man tar avstand fra høye ambisjoner. Norge har jo langt igjen for å bli en kulturnasjon. Ingen kulturnasjon ville ha kranglet i årevis om å bygge EN enkelt opera i landets hovedstad. Vi opererer også med begrepet «finkultur», et ord som ikke eksisterer i frankrike eller Tyskland. Ved å bruke DDE som et folkekulturelt alibi repeterer man de fordommer mot opera som har ligger hos folk fra før av.

3. Absolutt!!!

4. «Tryllefløyten» av Mozart, samt flere av Verdis operaer og operetter.

John Christian Elden - Advokat

1. Jeg var gjennom hele studietiden aktiv i en studentforening som het Tårnseilerne, som blant annet arrangerte årlig operaball for studenter og byens befolkning. Arrangementet går ennå men gruppa har skiftet navn til Kulturentusiastene. Opera er kult.

2. At den har dårlig marmor. Håper jeg får bedre inntrykk senere.

3. Ja, helt klart - det er et viktig kulturtilbud som det er fint at også vi kalde nordboere har muligheten til å velge og gå i.

4. Faller for det sydlandske, så et valg er jo «Carmen».

Sissel Vedal, blogger og borgerjournalist hos ABC Nyheter

1. Jeg har et ikke-forhold til opera som kunstform. Jeg har aldri vært inne i en opera, og jeg har aldri satt meg ned for å lytte på en opera de få gangene det har blitt vist på tv. Jeg har ikke følt at denne formen har appellert til meg.

2. Når jeg tenker på operaen i Bjørvika så tenker jeg dessverre først og fremst på ting som ikke har gått etter planen. Statsbygg med alle overskridelsene (som alltid når statsbygg er involvert), stein som gulner og premierer som utsettes, men ut over dette så tror jeg det kan bli veldig bra. Jeg har store forventninger og tror at operaen blir et vakkert og praktisk bygg for kunstnerisk utøvelse, hvilket jeg mener Norge og hovedstaden trenger. Hovedstaden har ikke et nasjonalt bygg som er godt tilrettelagt for kunstnerne, moderne og med den riktige akustikk. Det trenger vi.

3. Ja, men neppe for å høre opera. Skjønt, man kan jo aldri vite - jeg er ganske åpen av meg.

4. Ikke ennå.

Les hva Eli Hagen, Erling Lae, Tove Paule, Lars Fr. Svendsen og Arild Knutsen mener om opera her.

(Foto: Adrian Langset)(Foto: Adrian Langset)

Les også:

- Nøkkelen til Operaen

- Giske advarer Oslo

- Boller til operasultne

- Avslappet operasjef

Personvernpolicy