Kunst for nær 60 millioner «avduket» i operaen

Kunstneren Pae White ble liten foran sceneteppet hun har skapt og som hun presenterte under supervernissasjen for kunstprosjektene i det nye operabygget i Bjørvika mandag. Foto: Bjørn Sigurdssøn / SCANPIX
Kunstneren Pae White ble liten foran sceneteppet hun har skapt og som hun presenterte under supervernissasjen for kunstprosjektene i det nye operabygget i Bjørvika mandag. Foto: Bjørn Sigurdssøn / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

Operaens høye beskytter, dronning Sonja, var med da den nye operaens integrerte kunstverk ble vist fram offentlig for første gang mandag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er flere tusen kvadratmeter med kunst i det nye operabygget i Bjørvika, på tak, i foajé, på yttervegger, innervegger og på scenen. Om et års tid får vi også et flytende kunstverk ute i havnebassenget foran operaen, fortalte operasjef Bjørn Simensen de inviterte gjestene fra norsk kulturliv.

Aldri før har kunstverk blitt så integrert i arkitekturen selv som her. Åtte kunstprosjekter er det blitt i alt, utviklet av 17 kunstnere.

– Vi har fått en fantastisk samling kunst som gjenspeiler huset, og huset gjenspeiles i kunsten, så det er en integrert historie. Begge kler hverandre, utfyller hverandre og øker attraksjonen med operabygget. Så dette er vi veldig glad for, sier Simensen til NTB.

Illusorisk sceneteppe

Sceneteppet «Metafoil» vakte stor begeistring blant gjestene. Det er designet av den amerikanske kunstneren Pae White, og kan minne om sammenkrøllet sølvpapirfolie på avstand.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunstneren var selv til stede og fortalte om kunstverket. Det er første gang hun gjør et sceneteppe, og den første spede begynnelsen var da også å krølle sølvpapirfolie og henge den opp foran kjøkkendøra hjemme.

Dronning Sonja sammen med Leif Terje Løddesøl (t.h.), leder i Utsmykkingsutvalget for Nytt Operahus, og den islandske kunstneren Olafur Eliasson som har utformet garderobeveggene i det nye operabygget i Bjørvika. (Foto: Scanpix)Dronning Sonja sammen med Leif Terje Løddesøl (t.h.), leder i Utsmykkingsutvalget for Nytt Operahus, og den islandske kunstneren Olafur Eliasson som har utformet garderobeveggene i det nye operabygget i Bjørvika. (Foto: Scanpix)

Men det er flere år siden. Gjennom digital teknologi er et nøye utarbeidet mønster oversatt til tråder og vevd med en blanding av bomull, ull og polyestertråder. Ved hjelp av farger bygges det opp en enestående illusjon av reflekser og former med et metallisk utseende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er stolt og beæret over å ha dette teppet i denne juvelen av en bygning, sa White.

Hun gleder seg til åpningen av operaen lørdag, men vet ikke helt hvilke klær hun skal ha på seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kanskje lager jeg noen selv, humrer hun.

Snøhettas leder arkitekt Kjetil Trædal Thorsen fortalte at kunstprosjektene har vært et formidabelt løft.

– Vi har konsentrert oss om få prosjekter, men prosjekter med kraft, sa Snøhetta-direktøren. I alt halvannen prosent av byggesummen til operaen, er brukt til kunst.

Opplevelse på taket

Dronning Sonja ønsket også å oppleve hvordan det er å gå på operaens tak, og til tross for ruskevær og vind ble hun med helt til topps.

Det er nemlig fullt mulig å få en operakunst-opplevelse uten å betale billett. Forplassen og taket består av mer enn 33.000 enkeltsteiner og er et enormt puslespill med ulik form og størrelse på steinplatene, oppløft og overflatebehandling, samt kunstnerisk utforming av funksjonelle elementer som vannrenner, trappeløp og rekkverk.

– Taket er bygningens femte fasade. Det kan oppleves på egen hånd. På taket er det ingenting å kjøpe, der skal man bare gå, sitte eller ligge. Vi har fått et kunstgulv som er allemannseie, sa arkitekten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under grunnsteinsseremonien i september 2004 ble lyden av 13 kjente operaouverturer (lagt over hverandre og komprimert digitalt til en hyperouverture) sendt gjennom en spesialkonstruert høyttaler mot våt betong. «Bølgene» lyden skapte i våt betong er blitt integrert i gulvet i foajeen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foran garderobene er det gjennomhullede vegger i et plastmateriale med integrerte lyskilder. Volumene er laget av den islandske kunstneren Olafur Eliasson, og gir et nytt innhold til foajérommet.

Det siste kunstverket er ennå ikke kommet på plass. Det er en vannskulptur av italienske Monica Bonvicini som skal plasseres i havnebassenget utenfor operahuset våren 2009.

– Skulpturen «Hun ligger» er en tredimensjonal tolkning av den tyske kunstneren Caspar David Friedrichs maleri «Das Eismeer» fra 1824. Størrelsen vil være cirka 17 x16 x 12 meter. Vær og lysforhold vil endre denne skulpturen og samtidig bli en del av den.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette prosjektet er sponset av Kistefos AS og bedriftens eier Christen Sveaas var på plass på omvisningen i operaen mandag.

– Vi har stor glede av å få lov til å bidra og håper at vannskulpturen blir til glede for alle. Den kommer nok til å bli et kjennemerke for operaen, det passer ikke med en liten pusleskulptur her, sier Sveaas til NTB.(©NTB)