Største musikkforhandler
Tallene kommer frem i en rapport som analysebyrået NPD offentliggjorde i morges. Målingene de har gjort, er basert på perioden januar og februar 2008, hvor de har omregnet 12 nedlastede enkeltspor som et helt album.
Apple publiserte på sin side egne målinger basert på nedlastingsfrekvensen på iTunes i USA og kunne konkludere med at 50 millioner amerikanske brukere har lastet ned mer enn fire milliarder låter gjennom tjenesten iTunes siden tilbudet ble lansert for fem år siden.
Møter hardere konkurranse
Men Apple og iTunes møter stadig sterkere konkurranse fra andre tilbydere. I går kveld annonserte MySpace at selskapet kommer til å lansere en ny global tjeneste på nettet senere i år.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSamarbeidspartnere i prosjektet inkluderer majorselskapene SonyBMG, Universal Music Group og Warner Music Group. Det at tre av verdens største plateselskaper er involvert i prosjektet, muliggjør en enestående digital musikktjeneste som både artister og nettbrukere vil kunne være tjent med på et globalt plan.
MySpace Music er et nytt selskap som kan påvirke 30 millioner unike brukere til å kommersialisere musikkinnholdet. Selskapet kommer til å tilby nedlasting, reklamestøttet audio- og videostreaming, mobilbutikk og annonsør/sponsorløsninger.
Nye tjenester
«Det nye selskapet kombinerer det mest populære musikkfelleskapet på nett med det mest omfattende musikkinnholdet tilgjengelig på nett, og avduker samtidig en helt ny type musikktjenester og muligheter for kjøp. De finansielle avtalene i samarbeidet er ikke gjort tilgjengelig», heter det i en pressemelding fra MySpace.
Artikkelen fortsetter under annonsenVidere skriver de: «Visjonen for MySpace Music er å bygge videre på den allerede eksisterende trafikken, kredibiliteten og populariteten til MySpace Music) ved å skape en fullt integrert 360 graders global musikkløsning. MySpace Music vil ha med nettsamfunnets første integrerte e-commerce løsning og vil utvikle brukerens mulighet til å oppdage, dele og sosialisere ved å legge til markeds- og musikkutviklingsverktøy. Det nye tilbudet vil totalt endre MySpace Music-opplevelsen til en banebrytende miks av community, handel og oppdagelse.»
Les mer om MySpace på deres offisielle norske avdeling på no.myspace.com.