Prinsesse-salmer selger til platina

Kronprinsessen på konserten i anledning utgivelsen av «Sorgen og gleden - H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marits utvalgte salmer». (Foto Lise Åserud / SCANPIX)
Kronprinsessen på konserten i anledning utgivelsen av «Sorgen og gleden - H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marits utvalgte salmer». (Foto Lise Åserud / SCANPIX)

- Dette viser at folk har en lengsel etter noe egentlig, sier Kirkelig kulturverksteds leder Erik Hillestad.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kronprinsessen mottar gullplata av produsent Erik Hillestad fra Kirkelig Kulturverksted. Nå har den solgt til platina (Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX)Kronprinsessen mottar gullplata av produsent Erik Hillestad fra Kirkelig Kulturverksted. Nå har den solgt til platina (Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX)

Salmesamlingen «Sorgen og Gleden» har solgt over 30.000 eksemplarer og kvalifiserer dermed til dobbel gullplate og platina.

Kunstnerisk leder i Kirkelig Kulturverksted Erik Hillestad sier til ABC Nyheter at han er positivt overrasket over suksessen.

- Jeg synes dette sier mye om at det norske folk har et grunnfjell av en kulturarv. Når man setter søkelyset på dette forløses mye. Sangene betyr rett og slett mye for folk. Jeg tror salget skyldes en kombinasjon av lengsel etter noe egentlig og en veldig bra produksjon.

Har slitt økonomisk

Det har ikke alltid gått Kirkelig Kulturverksteds vei markedsmessig. Flere år har de slitt med store underskudd. I 2001 gikk Hillestad ut og sa at de utelukkende ville satse på prosjekter som ga penger i kassen. I dag sier han at han kan ha tatt feil den gangen.

- «Sorgen og gleden» er ikke et kommersielt prosjekt. Musikken har lite med det som man forbinder med kommersiell musikk å gjøre. Siden 2001 har det skjedd mye annet. De forsøkene vi har gjort på kommersielle prosjekter har endt opp som underskudd, mens det som bærer er å finne fram til sjelen i det vi står for. Det å satse kommerst var ikke lurt.

Overskudd til Bymisjonen

Regnskapet for 2006 viser at Kirkelig Kulturverksted gikk med et underskudd på 1.2 millioner kroner. Hillestad sier at «Sorgen og Gleden»-salget ikke vil ha noe videre å si for resultatregnskapet for 2008, ettersom overskuddet skal gå til Kirkens Bymisjon - som forøvrig eier 40 prosent av Kulturverkstedet.

Foruten Bymisjonen eier Opplysningsvesenets Fond 40 prosent, mens Erik Hillestad selv sitter med de siste 20 prosentene.

I følge NA24 skal Hillestad og Opplysningsvesenets Fond ha godkjent at overskuddet fra salme-platen går til Bymisjonen.

- Det er styregodkjent og noe de andre eierne er innforstått med, sier Kirkelig Kulturverksteds daglige leder Ole-Edvard Reitan til NA24 Propaganda.

Han vil imidlertid ikke si noe om størrelsen på summen som Kirkens Bymisjon kan ende med.

«Sorgen og gleden» har en butikkpris på 165 kroner. I følge NA24 er bruttoomsetningen på platen så langt på 5,1 millioner kroner. En kilde sier Kirkelig Kulturverksted sannsynligvis sitter igjen med mellom 50 og 60 kroner per solgte plate etter at distribusjon, rettigheter, royalties og markedsføring er betalt. Og markedsføringen har i stor grad bestått av NRKs programmer.

Statskanalen kan melde at 462.000 seere så Faktor-dokumentaren om innspillingen av albumet onsdag 19. mars, mens 519.000 så opptaket av lanseringskonserten fra Kulturkirken Jakob, som ble sendt Langfredag.

I forrige uke gikk en medieanalytiker ut og hevdet at NRKs omtale av platen er verdt minst 30 millioner. Erik Hilllestad mener at summen kun er basert på løse spekulasjoner.

- Undrer meg på hvor vi kan vi få utbetalt pengene det er snakk om, sier han spøkefullt.

Personvernpolicy