British Airways sender tapt bagasje til Italia
Ifølge britiske medier har flyselskapet hyret inn over 400 frivillige til å sortere haugen med 19.000 kofferter og vesker som hopet seg opp.
Fordi de ikke har mulighet til å jobbe seg gjennom haugen innen rimelig tid, er en del av bagasjen sendt til et budfirma i Milano som skal sortere ut koffertene og sende dem videre til eierne.
En talsmann for British Airways bedyret at mesteparten av bagasjen fortsatt skal sorteres på Heathrow, men at det er mer effektivt å sende kofferter som hører til eiere i Europa, til Italia enn å la dem vente på videresending med fly.
Minst 50 flyavganger ble avlyst tirsdag da kaoset fortsatte, og BA fortsatte å kansellere fly onsdag. Men selskapet håper at over 90 prosent av flyavgangene går som planlagt torsdag.
Mange tusen reisende ble ofre for den kaotiske fiaskoen da den høyt oppskrytte nye terminalen ble åpnet under stor fanfare torsdag i forrige uke.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHorder av passasjerer ble stående igjen på en fullpakket flyplass da hundrevis av avganger ble kansellert, og reisende som greide å komme seg til London, ble sittende og vente i timevis på bagasje som aldri kom og som snart en uke etter åpningen ennå ikke er blitt gjenforent med sine eiere.
Kaoset har utviklet seg til en PR-katastrofe. Ikke bare for British Airways og for Heathrow, som allerede fra før var kjent for forsinkelser og tapt bagasje, men også for London og Storbritannia. Fiaskoen er allerede tatt opp i Parlamentet. (©NTB)