KOMMENTAR:

Som Fanden leser Bibelen

Den nederlandske parlamentarikeren Geert Wilders lytter til en debatt om filmen Fitna i den nederlandske nasjonalforsamlingen 4. mars. Foto: Scanpix/AFP.  <p> </p>
Den nederlandske parlamentarikeren Geert Wilders lytter til en debatt om filmen Fitna i den nederlandske nasjonalforsamlingen 4. mars. Foto: Scanpix/AFP.  

Det står oss fritt å pisse på det andre holder hellig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den 17 minutter lange filmen «Fitna» har blitt vist noen millioner ganger siden den ble offentliggjort på internett torsdag kveld.

Det kan hende det å rope illsint til hverandre er den beste måten å få i gang en samtale. Det kan hende det å rope illsint til hverandre er den beste måten å få i gang en samtale.

Vi har i Europa de siste årene forsøkt oss på nettopp det, i møtet mellom sekulære humanister med sans for provokasjon, og religiøse muslimer med sans for å holde visse ting hellig (blant annet bøker og profeter).

Det siste bidraget til denne doble monologen ble torsdag kveld lansert av den nederlandske parlamentarikeren Geert Wilders, med filmen «Fitna». Ordet er arabisk, og kan visstnok blant annet oversettes med «uro».

Et klipp fra filmen. Foto: Scanpix/EPA/www.liveleak.comEt klipp fra filmen. Foto: Scanpix/EPA/www.liveleak.com

I sannhet en velvalgt tittel. Et knapt døgn etter publisering er filmen sett av minst tre millioner mennesker på nettstedet liveleak.com, der den ble lagt ut etter Wilders mislykkede forsøk på å få nederlandske fjernsynsstasjoner til å vise verket. Filmen kan fortelle oss at det finnes en rekke skjeggete menn her i verden som mener og gjør fæle ting. For de av oss som har vært våkne med jevne mellomrom de siste syv årene tør dette være velkjente opplysninger.

Spekulasjonene har i månedsvis gått om hvorvidt Wilders ville få offentliggjort sin film, og hvor mye den i så fall ville fornærme Islam. Nå er den altså ute, og den fornærmer kun Islam sånn passe, skal vi tro muslimske organisasjoner i Nederland, der man trekker et lettelsens sukk over at filmskaperen ikke gikk hen og rev i stykker Koranen foran kamera.

Slikt blir det, som man kanskje har observert de siste tre årene, nemlig bråk av.

Den sjiamuslimske regjeringen i Iran mente likevel filmen til den nederlandske politikeren viste at Vesten har et «vendetta» gående mot Islam, og advarte i dag om ikke nærmere spesifiserte reaksjoner (det iranske presteregimet har tidligere utstøtt dødsdommer mot forfattere som har tatt seg friheter med Koranen).

En koalisjon av jordanske medier sier de vil saksøke Wilders og starte en kampanje for boikott av nederlandske produkter (en slik kampanje ble ført med stort hell mot danske småkaker og meieriprodukter etter Jyllands-Postens publikasjon av Muhammed-karikaturene i 2005).

I Pakistans største by Karachi samlet hele (sic) 40 tilhengere av gruppen Jamaat-i-Islami seg og ropte «død over filmskaperen». I Pakistans største by Karachi samlet hele 40 tilhengere av gruppen Jamaat-i-Islami seg og ropte «død over filmskaperen». De ville gjerne at Pakistan skulle bryte sine diplomatiske forbindelser til Nederland. Også Bangladesh advarte om mulige «alvorlige konsekvenser».

Hva handler så denne runden om?

Fitna er en usalig saus der klipp av iranske hengninger av homofile, omskjæring av jenter i afrikanske stammekulturer, sjiamuslimsk flagellantisme, indoktrinering av palestinske barn på Hamas-fjernsyn og ekstremisters oppfordringer til voldelige angrep røres sammen med utvalgte Koran-sitater.

Religionen Islam sammenlignes i filmen med de politiske ideologiene kommunisme og nazisme, og det oppfordres til en «stans av islamiseringen».

Folk tok til gatene i den pakistanske byen Karachi i protest mot filmen. Foto: Scanpix/AFP.Folk tok til gatene i den pakistanske byen Karachi i protest mot filmen. Foto: Scanpix/AFP.

Å finne eksempler på oppfordringer til og skildringer av grusomheter i Koranen er formodentlig like lite vanskelig som å finne slike i Bibelen, noe vårt hjemlige hedningesamfunn har forlystet seg med i en årrekke.

Det samme gjelder eksempler på brutalitet og forbrytelser om de være seg begått av muslimer eller kristne. På samme måte som man kan støte og vekke avsky med bilder av sønderlemmede palestinske, afghanske og irakiske barn er det ikke vanskelig å vemmes over voldshandlinger begått i Allahs navn.

Flertallet av verdens befolkning er religiøse, og det hender enkelte av disse religiøse begår lovbrudd. På samme måte som det hender at enkelte av oss agnostikere begår lovbrudd. I så fall bør det påtales, etterforskes og, dersom man klarer å bevise lovbruddet utover rimelig tvil, dømmes. Det er ingen tvil om at utfordringen fra den radikale islamismen mot verdenssamfunnet er reell. Den marginale delen av den muslimske befolkningen som bekjenner seg til privatisert vold som politisk virkemiddel må møtes av rettssamfunnet.

Det finnes minst 1,2 milliarder mennesker som kaller seg muslimer, altså omkring 22 prosent av verdens befolkning. Hva godt Wilders propagandastykke har gjort for å lære oss noe verdifullt om disses tro og verdensbilde står for meg som mer enn uklart.
Vis gjerne frem de reelle skadevirkningene av terrorhandlinger på et menneskelegeme. Vis gjerne frem de reelle skadevirkningene av terrorhandlinger på et menneskelegeme. Vis gjerne hva de mest ekstreme enkeltrepresentantene for ekstreme utgrupper mener. Vis gjerne indoktrinering av småbarn og militante islamisters lefling med nazisme og jødehat.

Men gjør det i en kontekst. Forklar sammenhengene. Hvor kommer bildene fra? Hvilken kontekst ble disse tingene ytret i? Hvem ytrer dem? Hvorfor skjer dette?

Ved de anledninger man har bjelker i øynene og virrer omkring et sted der det også befinner seg andre med bjelker i øynene kan det lett bli til at man river hverandre om kull, får flis i fingeren og kanskje til og med pådrar seg bruddskader.

Det står oss fritt å pisse på det andre holder hellig. Det står oss også fritt å la det være.

(En herre ringte tidligere i dag og syntes det var leit at jeg ikke hadde lenket direkte til denne filmen i forrige artikkel om saken. En annen leser skrev brev til meg og syntes jeg var feig.

Leser du dette har du antakelig en datamaskin med internettilknytning, og kan utmerket godt finne frem til filmen selv.

Jeg kan ikke utstå det format Wilders har valgt for sine ytringer, men vil til min død forsvare hans rett til å ytre dem.

Det innebærer likevel ikke at jeg har noen forpliktelse til distribusjon av hat.)

Personvernpolicy