Mannskapet best ut av Dolphin-granskingen

Justisminister Knut Storberget mottok fredag utredningen etter forliset av ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin fra lederen av undersøkelseskommisjonen, lagdommer Inger Lyng. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX)<p> </p>
Justisminister Knut Storberget mottok fredag utredningen etter forliset av ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin fra lederen av undersøkelseskommisjonen, lagdommer Inger Lyng. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX) 

Bourbon Dolphins forlis skyldtes en rekke feil og unnlatelsessynder begått av rederi, operatør, rigg og verftet som bygget fartøyet, konkluderer kommisjonen som har gransket forliset.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Heller ikke Sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas har gjort alt som de skulle når det gjelder Bourbon Dolphin, framgår det av kommisjonens sluttrapport som fredag ble overlevert justisminister Knut Storberget (Ap).

Best ut av granskingen kommer mannskapet om bord i Bourbon Dolphin som kantret og gikk ned på 1.100 meters dyp nordvest for Shetland 12. april i fjor. Forliset skjedde under forsøk på å ankre riggen Transocean Rather. Åtte av mannskapet på 15 omkom.

Men rederiet gjorde ikke nok for å sikre at mannskapet hadde tilstrekkelig kompetanse til jobben som skulle gjøres, framgår det av rapporten.

Rettsoppgjør i kjømda?

Ingen av de berørte parter ville fredag si om granskingskommisjonens rapport vil legge grunnlaget for et etterspill om ansvarsfordeling og erstatningskrav i rettssalene.

De pårørendes advokat, Einar Widt, sier til NTB han nå skal vurdere rapporten for å se om det er grunnlag for å fremme kav mot en eller flere av de involverte selskaper.

- Blir min anbefaling at det er grunnlag for erstatningskrav, vil vi først forsøke å nå fram gjennom forhandlinger. Fører ikke forhandlingsveien fram, kan det bli aktuelt med rettsoppgjør, sier Widt til NTB

Administrerende direktør Trond Myklebust i rederiet Bourbon Offshore Norway, som eier Bourbon Dolphin, sier til NTB at han « ikke har noen tanker om rettsoppgjør nå»

- Manglet forståelse

Kommisjonens høringer har brakt på det rene at Bourbon Dolphin ikke hadde tilstrekkelig maskinkraft til samtidig å takle strømforholdene på stedet og jobben med å legge ut ankeret. Fartøyet kom 650 meter ut av kurs før det fant sted noen kommunikasjon mellom operasjonsledelsen på riggen Transocean Rather og Bourbon Dolphin.

- Operasjonsledelsen på riggen Transocean Rather viste totalt manglende forståelse for hva fartøyets avdrift betydde, sier kommisjonsmedlem Dag Andreassen til NTB.

Andreassen er marinkoordinator i Exxon Mobil og har 25 års erfaring fra marine operasjoner i samband med posisjonering og ankring av rigger, men også i funksjonen som såkalt tow-master. I ankerhåndteringsoperasjonen som Bourbon Dolphin deltok i, var det tow-master som styrte operasjonen.

Sikkerhetsmessig svikt

Rapporten mener det skjedde store sikkerhetsmessige svikter på riggen i siste fase av operasjonen:

«Mens fartøyet utviste stor aktivitet for å få ankeret på riktig plass, inntok man på riggen en passiv og observerende rolle», konkluderer kommisjonen.

Den påpeker videre at Bourbon Dolphins avdrift ble tidlig observert fra riggen, men tow-master ba ikke om forklaring.

- Riggen visste ikke at Bourbon Dolphins maskineri var overbelastet, sa kommisjonens leder, lagdommer Inger Lyng, da hun orienterte pressen om innholdet i rapporten fredag.

Riggen Transocean Rather var utleid til det amerikanske oljeselskapet Chevron da ulykken skjedde.

Rederiet underkommuniserte

Kommisjonen mener rederiet visste at Bourbon Dolphin hadde svake stabilitetsegenskaper, men at rederiet ikke sørget for å informere mannskapet på fartøyet om dette.

- Rederiets tekniske sjef burde ha sørget for at det ikke var tvil om at mannskapet fikk kjennskap til fartøyets stabilitetsegenskaper og operasjonelle begrensninger, sier kommisjonen. (©NTB)

Personvernpolicy