Stavanger nådde sponsormål

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stavanger 2008 har fått sin 18. prosjektsponsor på plass. Dermed er 70 millioner kroner sikret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eiendomsutviklingsselskapet Otium er siste selskap som har gått inn som støttespiller for Stavanger 2008. Det skriver Stavanger Aftenblad i dag.

Driftsdirektør Cornelius Midelthon er meget glad for at Kulturhovedstaden nå ser ut til å nå det endelige målet på 100 millioner totalt.

- Jeg er stolt over at Stavanger 2008s sponsormål er nådd. Vi har flyttet grenser for kultursponsing. Aldri før har så mye sponsorpenger gått til kulturell aktivitet, sier Midelthon i en pressemelding.

For at regnestykket med 100 millioner kroner skal gå opp, opererer Kulturhovedstaden med en post som kalles «Andre inntekter». Her inngår billettinntekter, salg av lisensprodukter, samt 12 millioner kroner i støtte fra EU.

Stavanger 2008 regner med at man får tilsagn om de siste pengene nå i vår.

Sponsorguru i DNB Nor, Jacob Lund, er imponert over det vestlandsbyen har oppnådd. Han var tidligere svært skeptisk til de oppsatte målene.

- Jeg mente det jeg sa da. Jeg trodde ikke de ville klare mer enn halvparten av de 100 millionene. At man har greid 70 millioner kroner, er imponerende. Og han fortsetter:

- Det bekrefter den nye trenden der friske penger gis til kultur, uten at det går på bekostning av støtte til idrett.