- Legene svikter informasjonsplikten

<p class="MsoNormal">– Stadig flere pasienter klager på dårlig informasjon fra behandlingsappratet. Det er bekymringsfullt, sier Petter Holm, helse og sosialombud i Oslo. (Illustrasjonsfoto: <a href="http://www.colourbox.com/ImageDetail,i=626416">Colourbox.com</a>)</p>  <p> </p>
– Stadig flere pasienter klager på dårlig informasjon fra behandlingsappratet. Det er bekymringsfullt, sier Petter Holm, helse og sosialombud i Oslo. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)  

Det er bekymringsfullt at stadig flere klagemeldinger til pasientombudene går på kommunikasjonssvikt mellom pasient og helsevesen, sier helse- og sosialombud i Oslo, Petter Holm.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Petter Holms uttalelse kommer i forbindelse med offentliggjøringen av årsrapporten til landets pasientombud. Den viser at det i 2007 ble registrert til sammen 11.218 henvendelser til landets pasientombud, mot 11.217 året før.

– En ting er at antallet saker i seg selv er i ferd med å nå et metningspunkt for hva vi kan håndtere. I tillegg ser vi at et økende antall saker handler om kommunikasjonssvikt mellom leger og helsepersonell på den ene siden og pasientene på den andre, sier Holm til ABC Nyheter.

Informasjon i bakleksa

Holm bruker betegnelsen kommunikasjonssvikt, og er ikke i tvil om hvor ansvaret ligger.

– Det ligger hos legene og helsearbeiderne, og i siste instans politikerne. Det arbeides og behandles nå så raskt og effektivt i norsk helsevesen at det kan se ut som informasjon til pasienten er havnet i bakleksa.

Han nevner et par eksempler:

– Det stilles store krav til god informasjon fra helsepersonellet når gravide sendes hjem etter bare noen timer. Da er det utrolig viktig at moren får riktig og betryggende informasjon. Likeledes når kreftopererte blir sendt hjem etter noen få dager. Vi ser også at gjennomsnittlig liggetid på sykehus har gått drastisk nedover de senere årene. Det er ikke nødvendigvis bare positivt.

– Det er saker som omhandler slike ting vi får stadig flere av, og det gir grunn til bekymring, sier Petter Holm.

Økning siste fire år

Mens ordningen med pasientombud ble innført på åttitallet, var det først i 2001 at det ble lovfestet at hvert fylke skulle ha sitt ombud. Siden man begynte å føre statistikk i 2004 har antallet klagesaker økt med vel 20 prosent, fra 9578 til 11.218.

Landets største fylke Oslo ligger overraskende likt resten av landet hva gjelder type klager.

– Men vi ligger litt over når det gjelder rusproblematikk, noe som jo er et typisk storbyfenomen, sier Petter Holm.

Personvernpolicy