- Sorry Harry

<p>Foto: Scanpix</p>
Foto: Scanpix

Magasinet som avslørte at prins Harry kjempet i Afghanistan ber om unnskyldning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var det australske magasinet New Idea som først skrev at prinsen var i kamp i Afghanistan. Dette resulterte i at prinsen ble sendt hjem til Storbritannia.

Ifølge den danske avisa Jyllands-Posten beklager magasinet nå artikkelen, som ble publisert i januar. New Idea forklarer at de ikke var klar over avtalen mellom det engelske forsvarsdepartementet og en rekke nyhetsmedier da de publiserte saken.

Avtalen gikk ut på at mediene ikke skulle omtale den 23 år gamle prinsens deltakelse i Afghanistan. Målet var å beskytte både prins Harry og hans medsoldater.

«Vi brøt ikke bevisst avtalen. Samtidig erkjenner vi at vår offentliggjørelse av historien kan anses å være både ufølsom og uansvarlig»

Dette står det i en usignert artikkel i mandagens utgave av New Idea. Det fremgår ikke hvorfor de valgte å trykke artikkelen uten å kontakte det engelske militæret.

Det var først da nettmagasinet Drudge Report gikk ut med historien i slutten av februar at historien fant veien ut av Australia.

Resultatet ble da at prins Harrys oppdrag i Afghanistan ble avbrutt etter ti ukers tjeneste.

Personvernpolicy