Giske vil hjelpe fram flere norske dataspill

Skjermbilde fra spillet Age of Conan, som er utviklet av norske Funcom.
Skjermbilde fra spillet Age of Conan, som er utviklet av norske Funcom.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kultur- og kirkeminister Trond Giske (Ap) vil ha flere norske dataspill. Han ser spillproduksjon som en kreativ, framtidsrettet bransje som nå skal få mer hjelp fra staten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB-Per Christensen): Fredag tok Giske turen til Funcom, norsk spillproduksjons flaggskip, for å lansere stortingsmeldingen om dataspill, trolig den første i sitt slag noe sted i verden. Meldingen har allerede rukket å vekke en smule oppsikt i utlandet og skal med det første oversettes til engelsk.

Under 1 prosent av de spillene som omsettes i Norden, har nordisk språk og innhold, samtidig som 96 prosent av barn mellom tre og 13 år har tilgang til en spillmaskin.

- Spill er en positiv aktivitet og en kilde til underholdning, lærling og inspirasjon. Når norske barn sitter flere timer foran en skjem hver dag, er det ingen grunn av det ikke skal være norskutviklede spill de er oppslukt av. Vi vil hjelpe fram gode, norske spill i alle sjangere, sier Giske.

-Mye blod og gørr

Stortingsmeldingen har derfor Reodor Felgens Il Tempo Gigante på forsiden, et helnorsk spill som er solgt i 270.000 eksemplarer. Giske mener det mye å ta av i norsk kultur- og samfunnshistorie, som vikinger og nordiske gudeskikkelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han minner samtidig om at spillmarkedet representerer problemer som overdrevent sterke voldsscener, med mye blod og gørr, og fare for avhengighet. Her må bransjen selv vise ansvar.

- Politikere har en tendens til bare å se negative sider ved dataspill. Enten bruker barn og ungdom for mye tid på bekostning av såkalte sunne interesser, eller så er det for mye vold. Vi har valgt en positiv tilnærming og mener at spillbransjen gir gode, kreative arbeidsplasser som bidrar til næringsutvikling, sa Giske.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han betegnet spillutviklere som folk i skjæringspunktet mellom kunst og næring.

Milliardindustri

- Vi ønsker at spillverdenen skal fylles med norsk innhold når det gjelder språk, temaer, bilder, bakgrunner og musikk. Dette er en bransje i veldig vekst. Snart er det en milliardindustri bare i Norge, sa Giske.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På verdensbasis har dataspill større omsetning enn kinobransjen, og i 2006 ble det omsatt spill for 190 milliarder kroner.

Regjeringen vil blant annet styrke utviklings- og lanseringsstøtten, skjerme rettighetshavere bedre, utrede innkjøpsordning gjennom folkebibliotekene på linje med litteratur og film, samt se nærmere på tilbudet av elektroniske læremidler og hvordan spillbransjen kan gjøre det mer attraktivt og spennende.

Det kan også bli snakk om å innføre en avgift på salg av spill, noe som vil pløye flere titalls millioner kroner tilbake til næringen hvert år. Noen tippemillioner foreslås brukt for å bekjempe også denne type spillavhengighet, selv om penger ikke er involvert.

Saken sendes nå til kulturkomiteen på Stortinget, og Giske venter debatt og vedtak før sommeren. (©NTB)