Vampire Weekend: «Vampire Weekend» (XL/Playground)Lystige verdensstjerner

Artikkelen fortsetter under annonsen

New York-bandet Vampire Weekend er inspirert av både afrikansk og vestlig populærmusikk, noe som skinner gjennom på gruppens selvtitulerte debut.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vampire Weekend er et navn som er i ferd med å etablere seg for alvor på den amerikanske indiescenen. Med sin fiffige miks av new wave og world music har de klart å pirre nysgjerrigheten til mange musikkfans der ute.

Oppskriften er ikke fryktelig ulik den som gjorde Talking Heads til pionerer på samme feltet på slutten av 70-tallet, og som blant andre Arcade Fire har tatt et steg videre gjennom de senere årene.

Vampire Weekend makter likevel å gi sin egen signatur på sin selvtitulerte debut. Sammen med en av fjorårets store overraskelser på nykommerfronten, Yeasayer, ha de på et spennende vis satt verdensmusikken tilbake på kartet, og bidrar til å øke interessen for denne litt smalere sjangeren.

Låtmessig synes det som om Vampire Weekend har hatt det moro i studio. De elleve sporene som utgjør «Vampire Weekend» er alle av det mer lystige slaget, konstruert på rytmer med diverse perkusjonsinstrumenter og bass langt fremme i lydbildet.

Referansene går som nevnt i retning Talking Heads, og da særlig deres tidligeste materiale. Noe sjefen sjøl, David Byrne, også har bitt seg merke i. Ellers nikkes det til blant annet Peter Gabriel i låten «Cape Cod Kwassa Kwassa», for heller ikke han blir urelevant i denne sammenhengen.

Oppsummert er «Vampire Weekend» en lystig og flott debut fra et spennende band med flere ben å stå på. Selv kaller bandet musikken sin «Upper West Side Soweto», en treffsikker og god beskrivelse som taler for seg selv.

Les plateanmeldelser her

Les mer musikk her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her