En ny hverdag

En ny hverdag
En ny hverdag
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter tre likelydende plater ville Kaizers Orchestra ha forandring. Det fant de i et stort rom og en trommemaskin.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen


- Vi er veldig fornøyd med den nye plata, «Maskineri», forteller vokalist og frontfigur i Kaizers Orchestra, Janove Ottesen, til ABC Nyheter.

- Det er mye nytt for oss. De tre første platene var egentlig det samme tre ganger på rad, bare bedre hver gang. Så kom vi til et punkt hvor vi måtte spørre oss selv om vil ville klare å gjøre det enda bedre, en fjerde gang. Det trodde vi ikke, så vi bestemte oss for å gjøre noe annet.

Kaizers Orchestras tre første plater «Ompa Til Du Dør», «Evig Pint» og «Maestro» ble alle spilt inn i Duper Studios i Bergen med Jørgen Træen som produsent. På «Maskineri» har Kaizers brukt en produsent av internasjonalt kaliber - kanadiske Mark Howard.

- Det var Mark Howard selv som kontaktet oss, forteller Janove Ottesen. - Han hadde blitt tipset om Kaizers og ville sjekke oss ut. Han hadde hørt at vi var et av Europas beste liveband. Tidligere har han produsert plater for U2, Bob Dylan og R.E.M. Han vil enten jobbe med verdensledende artister eller så vil han jobbe artister som har særpreg. Det siste passet jo oss bra.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om en del er andreledes på den nye Kaizer-plata er fundamentet det samme som alltid.

- Det som er konstant i Kaizers, er hvilke typer låter vi lager og besetningen selvsagt. Vi er et band hvor hvert medlem har sin signatur og sitt instrument. Lager vi en låt vi spiller selv høres det ut som Kaizers Orchestra uansett. Vi er ikke redde for å miste oss selv, slår Janove fast.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Foto: Paal Audestad/SonyBMG)(Foto: Paal Audestad/SonyBMG)

Tiltrukket av Berlin

«Maskineri» er spilt inn i Berlin. Berlin har alltid hatt en tiltrekningskraft på musikere og kunstnere, også norske. Blant annet har Madrugada oppholdt seg periodevis i byen. Det var ikke denne kunstneriske tiltrekningskraften som gjorde at Kaizers flyttet innspillingssted fra Bergen til Berlin.

- Det er kun praktiske årsaker til at vi har spilt inn plata i Berlin. I Tyskland har du mange studioer. Dessuten har vi spilt en del i Tyskland og har hatt muligheten til å sjekke ut studioet før vi booket det. Det er kjipt å flytte tre tonn utstyr til Salzburg bare for å oppdage at studioet ikke duger, sier Janove.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Studioet i Berlin ble bygd av professorer i akustikk på 1950-tallet, fortsetter han.

- Det har alle slags rom, store og små, høyt og lavt under taket. Det er utrolig detaljert, noen av rommene er trebelagt, andre har tepper eller sand. Da kan få akkurat den lyden du vil ha. Mark Howard satte som krav at studioet måtte ha minst ett svært rom. Det er det ikke så mange som har lenger, i hvert fall ikke i Norge.

Første video fra «Maskineri», «Enden Av November», er også spilt inn i den tyske hovedstaden. Det er ingen berlinfetisj som ligger bak?

- Alt er billigere utenfor Norge, enten det er snakk om sprit, flesk eller studiotid. Enten du gjør det i Berlin eller San Francisco sparer du penger. Plata ble mastret i San Francisco. Igjen var dette det enkleste i og med at Howard faktisk bor der, forklarer Janove.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra ompa til R'n'B?

I forkant av «Maskineri» har det gått rykter om at Kaizeren har tatt sitt orkester over i R'N'B- og klubbland, og laget en rapinspirert plate. Dette er en overdrivelse, selv om bandet har søkt nye inspirasjonskilder på sin fjerde utgivelse.

- Det som er annerledes på den nye plata i forhold til foregående er krydderet på toppen, forklarer Kaizer-vokalisten.

- Vi har tidligere blandet inn en del fengende øst-europeiske rytmer og melodiføringer. Dette er slikt du krydrer sangen med til slutt, men det er ikke de bærende elementene. Denne gangen har vi brukt knep fra R'n'B- og rapverdenen, spesielt med tanke på beaten. Den dynamikken R'n'B har i stortromma får du vanskelig til i et rockband, utdyper han.

- Var R'n'B-dynamikk noe dere kom på eller var det Mark Howard som påvirket dere?
- Vi kan ha en idé, men vi vet ikke nødvendigvis hvordan man utfører ideen riktig. Det er da produsenten er til hjelp. Vi ville ha mer dynamikk i enkelte partier og jeg kunne foreslå at vi bare la på ei tromme til. Da foreslo Mark Howard å bruke en 808 trommemaskin. Overskriftene ble da at vi drev på med rap, det gjør vi ikke, understreker Janove.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Roland 808 er en legendarisk trommemaskin som har satt standarden for lydbildet i både hip hop, R'n'B og klubbmusikk.

- Har dere fått noe tilbakemelding leflingen med 808?

- Kompiser av meg som driver med R'n'B merket det med en gang ja, men jeg tror ikke dette vil ha noe å si for fansen. Vi kan ikke gi de det de forventer hver gang heller. I 2001 var det ingen som gikk og ventet på å bli fan av innovativ østeuropeisk oljefatband med knallhard jærdialekt, parerer Ottesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye tider i bransjen

De to første Kaizers-utgivelsene kom på uavhengige plateselskap men tredjeplata, «Maestro» ble gitt ut av Universal, verdens største plateselskap.

- Å gå fra stort til lite plateselskap samtidig som man prøver et nytt musikalsk uttrykk har ofte vært begynnelse på slutten for mange band. Er dette slutten på Kaizers?
- Det er fire år siden vi signa med Universal i forkant av «Maestro»-plata, forklarer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Foto: www.kaizers.no)(Foto: www.kaizers.no)

- Det var en helt annen tid i musikkbransjen. Plateselskaper selger jo ikke plater lenger på grunn av nedlasting. Folk mister jobbene sine og du kan ikke være sikker på at din mann der inne kommer til å være der om et halvår. Og da er det ingen der som backer deg opp. Derfor var det bedre for oss å gi ut plata på et indieselskap, Petroleum Records. Det er bare en fyr som driver selskapet og han kommer jo ikke til å få sparken.

- Så det er ikke begynnelsen på slutten?
- I don't think so, humrer sjefskeiseren. - Dette er andre runde. Vi tilpasser oss en ny virkelighet. Vi lager jo ikke singelhits og er ikke et utpreget radioband heller. Vi satser på å nå ut bredt. Vi er tjent med å vise mangfold framfor enkelt sanger. Album er bedre enn singel. Derfor presenteres vi oss i mange forskjellige kanaler, YouTube, gratis nedlastinger og så videre. Fans kan sjekke ut halve plata før den kommer ut. Noe må vi jo har gjort riktig i og med at turneåpningen i Bergen er har solgt 3200 billetter, slår Janove Ottesen fast.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kaizers Orchestra skal spille 17 plasser på 17 dager før påske. Etter påske skal de på en omfattende europaturné. Til sommeren blir det festivaler, selv om lite er bekreftet akkurat nå.

- Alle land har sine nasjonale artister som er store i sitt land, og så forblir det med det, sier Janove Ottesen.

- Kaizers Orchestra har en musikkstil som ikke finnes andre steder, derfor går det greit med oss i utlandet. Vi er de eneste som noen gang har turnert fulle hus på kontinentet med jærdialekt, konstaterer en Janove Ottesen.

Kaizers Orchestras fjerde studioalbum «Maskineri » slippes for salg førstkommende mandag, 18. februar, men du kan allerede fra i dag høre det på MySpace.

Les også: Keiserlansering i Christiania

Les også: Keiserne i grøfta

Les plateanmeldelser her

Les mer musikk her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her