Dyrt å være trist

Illustrasjonsfoto: Scanpix
Illustrasjonsfoto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi er villige til å bruke mer penger når vi er triste, mener amerikanske psykologer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trøste-shopping er et kjent begrep. Vi kjøper noe fint - og gjerne dyrt - rett og slett for å høyne humøret.

Nå mener amerikanske adferdspsykologer å ha påvist en ubevisst effekt av tristhet, skriver Berlingske Tidende. Triste mennesker er villige til å betale mer for varer enn de som er i bedre humør.

Ville betale tre ganger mer

Forsøkspersonene i undersøkelsen delt i to grupper for å se film. Den ene gruppa fikk se en trist historie om død, mens den andre ble vist en nøytral dokumentarfilm, som handlet om Great Barrier Reef i Australia.

Etterpå skulle de skrive ned hvordan de mente filmen påvirket dem. En forskjell som viste seg var at de som hadde sett den triste filmen brukte ordene «jeg» og «meg» mye oftere enn de andre.

For å være med i undersøkelsen fikk deltakerne ti dollar. Og til slutt fikk de tilbud om å kjøpe en sportsdrikk for en del av denne summen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De som hadde sett den triste filmen var villige til å betale i gjennomsnitt tre ganger mer enn de som ble vist Australia-dokumentaren.

Usynlige spanderbukser

Alle deltakerne var overbevist om at det ikke var noen sammenheng mellom deres prisvalg og følelser.

Adferdspsykologene forklarer forskjellen med at filmene har påvirket folks selvfølelse. Følelsen av tristhet ble fulgt av økt selvopptatthet.

De blir antatt at spanderbuksene hadde vært enda større om tristheten hadde kommet av noe mer alvorlig enn en sørgelig film.