- Økomat redder ikke norsk landbruk

Foto: Tom W. Reiersen
Foto: Tom W. Reiersen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Økologisk produksjon redder ikke norsk landbruk. Og prisøkningen på matvarer vi nå ser kan like gjerne føre til at kundene velger bort økologisk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette sier forsker Oddveig Storstad ved Norsk senter for bygdeforskning. I en tid hvor det meste peker oppover for økologisk mat i Norge heller hun kaldt vann i blodet på dem som holder frem økomat som det nye store.

– Mat stemplet økologisk er i ferd med å bli trendy, og trender er kjent for å snu og endre seg, sier hun.

Storstad, som tok doktorgraden på økologisk mat, understreker at hun ser positivt på utviklingen mot stadig mer økologisk produksjon.

– Men redningen for norsk landbruk er det ikke, sier hun.

Jubelår

I disse dager leser vi om 2007 som et jubelår for salg av økologiske matvarer, om matvarekjeder som melder om økt etterspørsel og leverandører som står klare til å mette markedet med opptil firedobling av leveransene i 2008.

Det siste handler om Prior, som forteller at de har leveringsavtaler for 30 tonn filet av økologisk kylling i løpet av 2008. I fjor var tallet 7,5 tonn. Dette til tross for høyere pris. Økologisk mat er opptil 15 prosent dyrere en konvensjonelt produsert mat.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi trenger større volum, flere produkter og mer stabile leveranser for å tilfredsstille kundene, sier Vidar Ullenrød, informasjonsdirektør i Coop, til nettstedet Kvinneguiden.

Han betegner økologisk mat som et breddefenomen som etterspørres av vanlige folk over hele landet. Samtidig etterlyser han flere økologiske hverdagsprodukter, som pølser, pålegg og hvitt kjøtt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Faktum er at produksjonen av økologisk mat i alle år har vært større enn etterspørselen, men det ser ut til at det snudde i 2007, sier Storstad.

- Økologisk mat ble trendy, rett og slett. Det liten grunn til å anta at trendbevisste forbrukere er lojale forbrukere. For mange er det viktig å si at de handler økologisk, men hvor dypt det stikker vet vi lite om.

Unge og urbane

Nye analyser viser at det i første rekke er blant de unge, de under 30 år, høyt utdannede og urbant bosatte at økningen i interessen for økologisk mat har vært størst de siste årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Og det er jo nettopp disse gruppene som generelt er de som er trendsettende, sier Storstad.

Om dette er en varig endring eller kun en trend, kan ikke forskeren svare på.

- I bunnen har vi en liten, men lojal gruppe som er genuint opptatt av økologi og økologisk mat. Disse kjøper fortsatt økologisk mat og har gjort det i flere år, sier Storstad.

Hvor lojale de økoforbrukerne som har kommet til den siste tiden vil være på lenger sikt vet vi ikke noe om, og forskeren peker blant annet på at den generelle økningen i matvarepriser som nå er varslet kan føre til at økomaten taper.

- Mindre økologisk

Bygdeforskeren savner en innretning mot større grad av økologisk drift i hele det norske landbruket.

– Det er satt opp noen mål for hvor mye som skal være økologisk, regjeringen snakker om 15 prosent av all matproduksjon innen 2015. Men hva da med all annen matproduksjon? Økt press på priser og effektivitet slik bøndene opplever det, fører lett til at resten blir mindre økologisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Slik jeg ser det er det mer å hente på at det tradisjonelle landbruket tar inn over seg deler av den økologiske tankegangen, sier Oddveig Storstad.

Annechen Bahr Bugge i Statens Institutt for Forbruksforskning frykter ikke at økomat er en kortvarig trend som må vike på bekostning av noe nytt og mer trendy.

– Nei, mat og helse har vært økende i folks bevissthet i såpass lang tid at vi ikke kan snakke om trend på den måten her.

Det handler om helse og miljø, som er en av de lange trendene når det gjelder kosthold, og Bahr Bugge ser ingen tegn til at den kommer til å snu.

- Mattrender kommer og går, og det kan skje at forbrukerne får mange vanskelige valg å forholde seg til og dermed velger tradisjonelt. Allikevel ser vi at økologisk mat er et område hvor det har skjedd en reell og varig holdningsendring blant folk flest.

- I tillegg er dette et område hvor holdninger faktisk styrer handlinger, sier Annechen Bahr Bugge.