Google føler seg truet

Bildemontasje av Microsoft-grunder Bill Gates og Google-logoen.
Bildemontasje av Microsoft-grunder Bill Gates og Google-logoen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Google er bekymret etter Microsofts bud på Yahoo!.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Wall Street Journal har Googles administrerende direktør, Eric Schmidt, kontaktet sin kollega hos Yahoo. Han har tilbudt sin bistand for å bekjempe Microsoft sitt oppkjøp av Yahoo!.

Google skriver i sin offisielle blogg at Microsofts fiendtlige bud på Yahoo! reiser en del vanskelige spørsmål.

De hevder at et oppkjøp handler om mer enn en finansiell transaksjon, der et selskap overtar et annet. De mener at oppkjøpet truer Internetts underliggende prinsipper, som handler om åpenhet og innovasjon.

Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI tror ikke Google har noen grunn til å bekymre seg

- Parallellen trekkes til Netscape, som var en nettleser som ganske tidlig dominerte nettleser-markedet. Så la Microsoft Internet Explorer inn i Windows, og klarte å drive servermarkedet mot Microsoft-produkter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men Google har en mye sterkere posisjon enn Netscape hadde, og jeg tror ikke de har noen grunn til å være bekymret. Men likevel tror jeg de kan forsinke oppkjøpsprosessen ved å si at de er bekymret.

Søkegiganten mistenker at Microsoft prøver å skaffe seg den samme «uheldige og ulovlige» innflytelsen over Internett som de har hatt på datamaskiner.

- For oss som brukere tror jeg ikke det spiller så stor rolle. Vi vil få en sterkere enhet som konkurrerer med Google, men jeg tror ikke det vil bety noe særlig for oss, sier Andersen.

Han trekker parallellen til finn.no, som har blitt det ledende nettstedet for kjøp og salg i Norge.

- Folk besøker ikke finn.no fordi de er best teknologisk, men fordi det er der alle kjøperne og selgerne er.

Andersen mener at det samme gjelder brukernes holdning til bruk av søkemotorer.

- Skal Microsoft kjempe mot Google, må de komme med noe helt nytt.