Meny

Jobbene vi ikke vil ha

Jobbene vi ikke vil ha

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her er de mest upopulære jobbene i Norge akkurat nå.
Mangel på arbeidskraft:

* I NAVs siste bedriftsundersøkelse (oktober 2007) opplyste 44 prosent av bedriftene at de har rekrutteringsproblemer. For halvparten av disse bedriftene var rekrutteringsproblemene så alvorlige at de hadde færre ansatte enn de ellers ville hatt.

 

* Den samme undersøkelsen summerte mangelen på arbeidskraft til 132 400 personer.

 

* Mangelen på arbeidskraft er størst innen eiendomsdrift og forretningsmessig tjenesteyting, varehandel og bygg og anlegg. Det er spesielt stor mangel på fagarbeidere innen industri og bygg og anlegg, samt transportmedarbeidere, sivilingeniører og ingeniører.

Kilde: NAV

I dag ble det kjent at antallet arbeidsledige i Norge har økt for første gang på flere år. Men arbeidsledigheten er fortsatt lav og økonomien har lenge gått så det suser.

De fleste næringer forventer å øke sysselsettingen i løpet av 2008. Men mange arbeidsgivere sliter med rekrutteringen, og noen sliter mer enn andre.

Både bemanningsbedriften Manpower og Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV) opplever at visse jobber er spesielt upopulære blant de arbeidssøkende.

Så mange lyver på CV-en

Derfor er de upopulære

- Telefonsalg på provisjonslønn er det ikke mange som ønsker å jobbe med, forteller informasjonsansvarlig i Manpower, Gry Ljøterud.

Manpower er overrasket over at få vil arbeide i dagligvarebutikk.Manpower er overrasket over at få vil arbeide i dagligvarebutikk.

Hun tror usikker inntekt og mange negative svar er med på å gjøre slikt arbeid lite attraktivt.

Ljøterud er mer overrasket over at det også er svært få som kunne tenke seg en stilling som kassamedarbeider i dagligvarebutikk.

- Det er litt rart egentlig, for der kan man tjene en god del med de mange tilleggene som gis. Dessuten kan det være en god start på en salgskarrière, sier hun.

Videre er det vanskelig å besette alle de ledige sjåførjobbene. Det er for tiden stor mangel på alt fra drosjesjåfører og avisbud til buss- og lastebilsjåfører.

- På grunn av ubekvemme arbeidstider er det ikke lett å kombinere en sjåførjobb med vanlig familieliv, forklarer Torbjørn Reigstad, som er forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.

Slik øker du lønnen

Vil heve status og lønn

Nå jobber imidlertid transportbransjen for å gjøre sjåføryrket mer attraktivt. Blant annet skal det innføres en obligatorisk utdanning for førere av tunge kjøretøy.

Bygningsarbeidere er ettertraktet arbeidskraft i Norge i dag.Bygningsarbeidere er ettertraktet arbeidskraft i Norge i dag.

- Det kan bidra til å heve både status og lønn. Å være bussjåfør, for eksempel, innebærer jo et veldig stort ansvar. Og det bør gjenspeiles i lønnen, sier Reigstad.

Seksjonssjef i NAV, Stein Langeland, nevner også rengjøringsarbeider som et av de mest upopulære yrkene.

- Generelt kan man si at det er lønn, arbeidsoppgaver og trivsel som betyr mest for hvilke jobber folk vil ha. Nå er det også blitt slik at veldig mange tar høyere utdanning eller skaffer seg kompetanse på annen måte, og alle vil helst få utnytte sine kvalifikasjoner i jobben. Derfor er det ikke lenger like lett å rekruttere folk innen ufaglærte yrker, forklarer han.

Arbeidssøkers marked

På den annen side har de mange åpningene innen ufaglærte yrker slått positivt ut for dem som tidligere har slitt lenge med å komme i arbeid.

- Det har vært en stor nedgang i antall langtidssøkende. De aller fleste vil i dag kunne få en jobb ganske fort, forteller Langeland.

Kupp jobbintervjuet – her er triksene

Hard konkurranse

Gry Ljøterud i Manpower mener det også er håp for arbeidsgivere som sliter med rekrutteringen.

- Arbeidstakerne finnes der ute. Men konkurransen om å få tak i dem er blitt hardere. Arbeidsgivere må derfor gjøre seg attraktive - ved å tilby muligheter og gjøre stillingene interessante. I tillegg må de bestemme seg raskere for å ansette, mener hun.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus