Muslimske homofile på dansegulvet

Fatma Souad har vært med å arrangere Gayhane fra starten i 1998. Med et eget dragshow har Fatma også vært med på å underholde Gayhane-gjestene.
Fatma Souad har vært med å arrangere Gayhane fra starten i 1998. Med et eget dragshow har Fatma også vært med på å underholde Gayhane-gjestene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

På den legendariske punkklubben SO36 i Berlin Kreuzberg danser byens arabiske og tyrkiske homofile menn, lesbiske og bifile til orientalske rytmer. I ti år har muslimske homofile hatt sitt eget friste

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

SO36 er pynta til fest. Fargerike tøystykker med orientalske motiver henger fra taket og ned på dansegulvet, menneskemassen vrikker på hoftene til den østlige musikken, og stemninga er god.

Arrangementet som markerte sin 10-årsdag i helga, går under navnet Gayhane, som betyr ”homofiles hus”, og retter seg mot Berlins skeive. I seg selv ikke noe spektakulært i den tolerante, tyske hovedstaden, hadde det ikke vært for at dansegulvet domineres av gutter og jenter med tyrkisk og arabisk bakgrunn.

Mens den offentlige diskusjonen om islam og homofili viser hvor problematisk temaet er, er Gayhane et pusterom og fristed for Berlins mange homofile muslimer.

SO36 er bydelskoden for Kreuzberg, og navn på det legendariske punk-stedet som huser Gayhane hver siste lørdag i måneden. Her har bl.a. Einstürzenden Neubauten og Dead Kennedys spilt, og David Bowie og Iggy Pop vanket her i sine Berlin-dager.SO36 er bydelskoden for Kreuzberg, og navn på det legendariske punk-stedet som huser Gayhane hver siste lørdag i måneden. Her har bl.a. Einstürzenden Neubauten og Dead Kennedys spilt, og David Bowie og Iggy Pop vanket her i sine Berlin-dager.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor suksess

Gayhane ble arrangert for første gang i 1998, nettopp for å gi skeive berlinere med tyrkisk og arabisk bakgrunn et fristed, der de kunne danse til musikk og ha det gøy. Fatma Souad, Gayhane gründer og arrangør, understreker at det aldri var Gayhanes intensjon å markedsføre seg som et rent muslimsk homodisko.

- Det er til en viss grad en mediehype. Vi er et sted for både lesbiske og homofile, bifile, transpersoner og heteroseksuelle - og deres venner. Vi legger stor vekt på at det religiøse ikke skal spille noen rolle her. Men de fleste som kommer hit har røtter i det muslimske miljøet, understreker Fatma.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gayhane arrangeres siste lørdagen i måneden og 700-800 besøkende tar turen innom SO36 når det forvandles til et dampende, orientalsk diskotempel. Det er fullt hus hver gang.

Et sikkert fristed

Den alternative og fargerike bydelen Kreuzberg, i det tidligere vest, har alltid fungert som en magnet på kunstnere, anarkister og mennesker med ulik seksuell legning. Men bydelen er også preget av tradisjonelle sosiale strukturer. Kreuzberg er også hjem til mange tyrkere og kurdere, mange av dem med en sterk religiøs overbevisning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Gayhane skal være et beskytta rom, og fascister og fundamentalister er ikke velkomne. Derfor har vi også innført fotoforbud. Her skal folk feste, danse og ha det gøy, uten å tenke på at de kan bli oppdaget, om man ikke er åpen om sin legning i dagliglivet, sier Fatma Souad.

I gangen på SO36 møter vi Bahri, som ofte er innom Gayhane. Han han har tyrkisk bakgrunn og er i slutten av 30-årene. Tidligere var han gift med en kvinne og har en datter, men skilte seg og flytta til Berlin for seks år siden. Han lever nå som homofil, og er helt åpen om det.

- På Gayhane føler jeg meg helt sikker og ikke truet på noen som helst måte, sier Bahri, og legger til at det ikke alltid er slik på åpen gate i Kreuzberg.

Dobbeltliv

Men det er langt i fra alle som er åpne om sin seksuelle legning utenfor Gayhanes beskyttende vegger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mange som kommer hit er tvunget til å føre et dobbeltliv. De har kanskje familie og kommer hit for å leve ut legningen sin, men tar på seg masken igjen når de går ut herfra. I den yngre generasjonen opplever jeg at mange er mer frigjorte. Men mange som velger å være åpne, opplever å bli utstøtt av familiene sine. Eller de blir selv nødt til å forlate familien for å kunne leve ut sin seksuelle legning, sier Fatma Souad.

På dansegulvet står to unge, arabiske gutter tett omslynget i en kjærlig omfavnelse. Den ene har caps på hodet og hettegenser. Den andre har en tettsittende hvit t-skjorte og jeans. På gata kunne de vært kompiser. Men det er fremdeles vanskelig å forestille seg at de kan gå hånd i hånd ned Oranienstraße i Kreuzberg.

- Det sosiale presset utenfra er naturligvis vanvittig høyt. Det er fremdeles langt i fra sosialt akseptert å være åpent homofil i det muslimske miljøet, sier Fatma Souad.