Oslo-bomringen blir helautomatisert

Oslo-bomringen blir helautomatisert
Oslo-bomringen blir helautomatisert
Artikkelen fortsetter under annonsen

Natt til 2. februar blir bomringen i Oslo helautomatisert. Det betyr at passering skal skje i Autopass-feltene, og at felter som er merket «Mynt» eller «Manuell» er en saga blott.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB-Geir Lillesund): De bileierne som ennå ikke har skaffet seg en Autopass-brikke til frontruten, kan likevel kjøre gjennom Autopass-feltet. Bileierne har da tre ting å gjøre – enten innen tre dager å kjøre innom nærmeste Esso-stasjon i Oslo og Akershus og betale gebyret, vente til det kommer en faktura, eller betale via SMS.

Bergen, Tønsberg og Gjesdal i Rogaland har allerede helautomatisert bomstasjoner. Haugesund vil få slike bomstasjoner i juli. Statens vegvesen skal orientere om Oslo-bomringen mandag formiddag.

Datatilsynet skeptisk

Datatilsynet har etter pålegg fra Personvernnemnda, som er tilsynets klageorgan, gitt konsesjon til helautomatisering av bomringer.

Direktør Georg Apenes forklarer Datatilsynets skepsis med at det ikke lenger er mulig for bilister å passere Oslo-bomringen anonymt. Han mener alle skal kunne velge å passere bomringene rundt norske byer anonymt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Oslo-konsesjonen er tidsberegnet til 31. desember 2009. Begrunnelsen for tidsbegrensningen er bekymringen for utviklingen mot et økende antall helautomatiske bomstasjoner, sier Apenes.

Datatilsynet peker på at Vegdirektoratet tilbyr en alternativ løsning hvor passeringsdata blir slettet senest 72 timer. Det eksisterer også en særordning for bomringen rundt Oslo hvor bilister med Autopass kan be om at passeringsopplysningene slettes så fort avtalen er avregnet. Dette oppnås bare ved skriftlig henvendelse. Det er verdt å merke seg at noen passeringsopplysninger vil bli oppbevart i ti år av regnskapshensyn, påpeker Datatilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

19 bomstasjoner

Hver dag passerer vel 250.000 kjøretøy de 19 bomstasjonene i Oslo. Vel 90 prosent av kjøretøyene som passerer i rushtiden, har Autopass-brikke. Brikkeandelen ligger ellers på vel 80 prosent, heter det i en pressemelding fra Autopass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Inntil videre vil det koste 20 kroner å foreta én passering gjennom bomringen. 3. februar vil Stortinget trolig vedta at prisen skal opp til 25 kroner. I Statens vegvesen regner man med at det vil gå vel tre måneder før man kan begynne å kreve inn den nye avgiften.

Omleggingen fra 2. februar innebærer også endringer i kjøremønsteret ved bomstasjonene. Ved de fleste stasjonene blir det færre felter enn i dag. Og der det før var trafikk blir det etter hvert grøntområder og gang- og sykkelveier.

Som prosjektleder Geir Kjønigsen i Statens vegvesen uttrykker det:

– Det er mange fordeler ved å gravlegge manuell innkreving. Det blir mindre støy, mindre forurensing og færre ulykker. (©NTB)