Meny

SAS erstatter flytype

En Dash 8-Q400 parkert på Arlanda. Foto: Johan Nilsson / Scanpix.  

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS bestemmer i løpet av de nærmeste dagene hvilke fly som skal erstatte Q400-flyene som ble satt på bakken.

Etter flere havarier med flytypen Dash 8 Q400 , bestemte SAS i fjor å sette alle sine 27 Q400-fly permanent på bakken.

SAS har siden da jobbet med å finne ut hvordan de skal erstatte er vrakede flyene.

- Vi har ennå ikke bestemt oss. Det sitter en gruppe og jobber med det nå. Vi vet ikke helt hva vi ender opp med, men det går noen dager til før vi har svaret. Vi har sagt at vi i løpet av de nærmeste ukene skal vite mer om hvordan vi erstatter flyene, sier kommunikasjonsdirektør Bertil Ternert i SAS-konsernet til ABC Nyheter.

SAS Norge har ikke brukt denne flytypen. Det har derimot Widerøe, som ble hardt rammet da alle deres fire Dash 8 Q400 ble permittert i fjor. Siden da har flyselskapet løst det på ulike måter.

- Per i dag samarbeider vi med to selskaper - et nederlandsk og ett fransk, så vi tar unna trafikken. En lik løsning gir ikke særlig profitt, så det er ikke noen permanent løsning. Det slår kraftig ut på bunnlinjen, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien, som ikke vil anslå hvor mye Widerøe har tapt på Q400.

Det vil heller ikke Ternert, som viser til årsoppgaven som kommer 6. februar.

- Men vi har nevnt 500 millioner tidligere, sier han.

Kongsteien sier til ABC Nyheter at de avventer en avgjørelse fra SAS-konsernet om hvilke fly som skal erstatte de permitterte flyene.

- I verste fall kan de gå ett år før vi har nye fly på plass, men forhåpentligvis går det fortere.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus