Lavere fart gir færre drepte

Lavere fart gir færre drepte
Lavere fart gir færre drepte
Artikkelen fortsetter under annonsen

Antall drepte ble nesten halvert da Statens vegvesen reduserte fartsgrensen på 1100 km.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nye analyser av strekninger med nedsatt fartsgrense viser at både farten og ulykkene ble redusert, sier Arild Ragnøy i Statens vegvesen.

1100 km

For seks års siden satte de ned farten på de noen av de mest ulykkesbelastede strekningene. Til sammen rundt 1100 kilometer fikk lavere fart. Målet var å redusere antall ulykker.

For å undersøke effekten av å sette ned fartsgrensen har man gått igjennom ulykkesstatistikk og fartsmålinger.

- Der fartsgrensen ble satt ned fra 80 til 70 kjørte folk rundt fire km saktere. For strekninger som ble satt ned til 80, kjørte man tre km saktere, opplyser Ragnøy.

Nesten halvert

Beregningene viser at antall drepte gikk ned med 40 prosent.

- Antall ulykker gikk ned på 16 prosent der fartsgrensa ble satt ned til 70 og med ti prosent der den ble satt ned til 80, sier Ragnøy.

Siden dette dreier seg om veger med flere ulykker enn gjennomsnittet kan statistiske tilfeldigheter virke inn, men vegvesenet har også sett på effekten i forhold til referanseveier der farten ikke ble satt ned. Resultatene er i tråd med internasjonal forskning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vurderer flere

Statens vegvesen har ingen umiddelbare planer om å skilte ned flere veger. Effekten av å senke fartsgrensen vil dessuten avta jo flere steder det blir gjort.

- Vi senket fartsgrensen på vegene med flest ulykker, noe som hadde stor effekt. Hadde vi satt ned farten på veger med færre ulykker ville vi ikke fått så gode resultater, men vi vil kontinuerlig vurdere fartsgrenser og se nærmere på strekninger der ulykkestallet er høyere enn en bør forvente. Men vi har tatt de verste vegene. De mest ulykkesutsatte vegene i dag har færre ulykker, understreker Rangøy.