Tett på Veum

Fra filmen Tornerose. (Foto/Copyright: SF Norge AS)
Fra filmen Tornerose. (Foto/Copyright: SF Norge AS) 
Artikkelen fortsetter under annonsen

Erik Richter Strand slukte Staalelsens krimbøker som 12-åring. Nå er den bergenske regissøren klar med «Tornerose», som er den andre filmen om «Varg Veum»

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Varg Veum på film:

«Tornerose» er den andre filmen i en serie på seks om og med Varg Veum.

- 28. september i fjor hadde kinofilmen «Bitre blomster» premiere, regissert av Ulrik Imtiaz Rolfsen (Izzat).

- Nå kommer altså «Tornerose» som TV-film og på DVD, og i mars kommer tilsvarende «Din til døden» ­- begge med Erik Richter Strand i regissørstolen.


- I mars kommer også den andre og siste kinofilmen, «Falne engler», regissert av Morten Tyldum («Buddy»), før serien avsluttes med «Kvinnen i kjøleskapet» i august og «Begravde hunder» i september. Begge disse regisseres av Alexander Eik («Kvinnen i mitt liv» og «Kalde føtter»), for TV og DVD.


- Gunnar Staalesen har skrevet 12 romaner og to novellesamlinger om den bergenske krimhelten Varg Veum, fra «Bukken i havresekken» i 1977 til «Ansikt til ansikt» i 2004. Varg Veum er kåret til den beste krimhelten i norsk litteratur, og bøkene er gitt ut i 13 land.

(ABC Nyheter/Tromsø): Richter Strand og Varg Veum selv - Trond Espen Seim - er på Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF) for å markere Veum-film nummer to i en serie på seks. Og selv om pressen fikk se «Tornerose» på kinolerretet, er filmen laget utelukkende for tv og DVD, som den første av fire (se ramme).

Erik Richter Strand debuterte med Sønner i 2006. (Foto/Copyright: TORDENFILM AS/GEIR MOGEN)Erik Richter Strand debuterte med Sønner i 2006. (Foto/Copyright: TORDENFILM AS/GEIR MOGEN)

- Metoden min er den samme som med kinofilm; jeg jobber ikke på en annen måte. Men du må være bevisst at konsentrasjonsnivået er mindre foran TV-skjermen enn i kinosalen. Derfor må du sy sammen historien deretter. Manuset kan ikke være så komplisert at folk hopper av fordi de blir distrahert av noe. Alt må være tydelig, sier Richter Strand, som tidligere bare har laget den halvtime lange novellefilmen «Kjell Universell» for TV.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tett på

Produsentene bak filmene er Miso Film og SF Norge, og Erik Richter Strand var den første som ble spurt om å lage «Tornerose», i tillegg til «Din til døden» som lanseres i mars.

- De passer meg bra, begge to. De har mer fokus på Veum-karakteren og mindre på selve intrigen enn for eksempel «Bitre blomster». Disse filmene handler mer om spill og relasjoner, kanskje særlig «Din til døden». Den er nesten et kammerspill, med høyblokktristesse og skjulte hemmeligheter. Veldig kult å jobbe med, fastslår Richter Strand overfor ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Julie Rusti. (Foto/Copyright: SF Norge AS)Julie Rusti. (Foto/Copyright: SF Norge AS)

Strand fikk mye ros for nettopp karakterene og personinstruksjonen i debutlangfilmen «Sønner». Det er ingen tvil om at det gode arbeidet med karakterer er noe av det som skiller «Tornerose» fra den ikke like vellykkede Veum-forgjengeren «Bitre blomster» som kom i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Å jobbe for tv gjør også at du må tenke annerledes på komposisjon og blant annet unngå de store scenariene. Det blir flere nærbilder, sier regissøren, som også med dette har gjort «Veum 2» til en tettere og mer intens affære enn den første.

Bibeltro?

I fjor fortalte «Bitre Blomster»-regissør Ulrik Imitaz Rolfsen til ABC Nyheter at han som førstemann la løpet for hvordan «Veum»-filmene skal se ut. - Jeg har laget et skriv, en slags tjukk bibel som beskriver regikonseptet og som alle regissørene må følge. Men selvsagt skal hver og en kunne prege filmene på sin måte, sa Rolfsen den gangen.

Fra filmen Tornerose.Fra filmen Tornerose.

Hvordan var det så for den neste regissøren å overta både en karakter og visuelle rammer som dels er utviklet i den første filmen?

- Det var en utfordring. Oppdraget hadde i seg krav som jeg selvsagt måtte forholde meg lojalt til. Noen valg var allerede tatt da jeg kom inn. Da «Bitre blomster» ble filmet, var jeg i forarbeid med mine filmer. Men jeg var på settet deres et par dager og pratet også med både Ulrik. Det skal jo oppleves som en serie, dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvordan jobbet du med Trond Espen Seim i hovedrollen?
- Han hadde allerede skapt sin karakter, men jeg forsøkte selvfølgelig å påvirke ham også. Karakteren hans bør jo kunne utvikles i en serie på seks filmer, sier Erik Richter Strand, som ikke legger skjul på at han er veldig godt fornøyd med en annen sentral karakter i «Tornerose»: 16-åringen Lisa, spilt av den 17 år gamle debutanten Julie Rusti.
- Hun var den aller siste vi prøvefilmet. Er hun ikke bra?

Kjærtegner Bergen

Nå er det altså kun en måneds tid mellom lanseringene av Veum-filmene hans. Kortere tid var det mellom innspillingene.

- Da vi var ferdig med «Tornerose», så hadde vi fire-fem dager med påskeferie, og så var vi i gang med «Din til døden».

I filmen lar han kamera nærmest kjærtegne byen sin et par ganger, og den bergenske krimhelten Varg Veum er en figur han hadde et nært forhold til allerede som 12-åring. Da satt han i hytten på Ulriken og slukte Staalesens bøker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den største forskjellen på bøkene og filmene mine, er selvfølgelig tempoet, men også det at vi mister språket til Gunnar Staalesen: metaforene, landskapsbeskrivelsene, de gode detaljene. Men vi har tatt vare på plotet og karakterene, selv om vi har skrevet inn en ny og mer dramatisk slutt. Og det er det viktigste når vi skal få en film som dette til å fungere.

Les også:

- Ulvetimen

- Med ønske om å forstå