Christian Kjellvander, John DEE, Oslo – onsdag 16. januar 2008Lyden av stillhet

Lyden av stillhet
Lyden av stillhet
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var ikke akkurat sprudlende sceneshow Christian Kjellvander bød oslopublikummet på i går kveld. Uten at det satte en demper på en usedvanlig lun stemning på John DEE.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved siden av Kristoffer Åström er Christian Kjellvander blant de fremste utøverne innen singer/songwriter-segmentet i vårt nærmeste naboland. I går kveld kom han til Oslo med sine lavmælte låter i kofferten, og gjorde en fin opptreden for et lydhørt publikum.

Kjellvanders musikk er i utgangspunktet av den stille sorten. På scenen i går ble det om mulig enda roligere, da han kom uten sitt faste band, som ifølge ham selv ikke ble med til Oslo fordi hans faste bassist Andreas Ejnarsson kunne bli pappa «hur dag som hälst», og at det var for langt tilbake til Sverige i fall det plutselig skulle skje.

Naken setting
Dermed leverte Christian Kjellvander sine nydelige låter i ren akustisk tapning, tidvis akkompagnert av sin kone Karla-Therese på keyboard og kor. I den nakne settingen på scenen fikk Kjellvanders låter en kledelig og delikat innpakning som varmet det lydhøre publikummet i denne våte vinternatten.

Selv om det kunne vært ønskelig med et band som hadde backet opp låtene innimellom, maktet Christian Kjellvander likevel å fengsle tilhørerne med sin behagelige stemme og nesten ikke hørbare korist. Låtmaterialet er i seg selv av et såpass solid kaliber som under konserten viste at Kjellvander ikke nødvendigvis trenger et fullt band for å nå frem med budskapet sitt.

Som forventet lå hovedfokuset av kveldens sett på låtene fra det ferskeste albumet «I Saw Her From Here / I Saw Here From Her» som kom i høst. De seige, men nydelige låtene fikk ekstra dybde med historiene Kjellvander pakket dem inn i før fremføring. Dette skjerpet nok også konsentrasjonen i salen ytterligere, og svensken hadde tilsynelatende alle tilstedeværende i sin hule hånd da han serverte låter som «Poppies And Peonies», «Sons Of The Coast», «When The Mourning Comes» og «The Road».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sørget for lun stemning på John DEESørget for lun stemning på John DEE

Lunefull
Da Kjellvander hyllet det gode i mennesket gjennom sin historie om sitt møte med ærlige narkolangere på den portugisiske landsbygden foran fremføringen av «Portugal», sørget han samtidig på å lette litt på stemningen i salen. I det hele tatt var Christian Kjellvander i et lunefullt humør, og delte gladelig på små vittige historier knyttet til låtene sine.

Et akustisk og stille sett som det vi fikk servert i går står ofte i fare for at publikum detter av underveis. Men i Christian Kjellvanders tilfelle ble dette aldri et problem. Med unntak av et par rastløse og tilsynelatende uinteresserte unge jenter i knisealderen som hadde forvillet seg inn på feil konsert, var stemningen i lokalet imponerende skjerpet gjennom hele det halvannen time lange settet. De stille tonene strømmet uforstyrret fra scenen, og det i en sånn grad at hadde en knappenål falt til gulvet, ville det fortegnet seg som et særs forstyrrende og upassende element.

Etter å ha avrundet runden med ekstranumre med en låt signert Tom Petty, kunne publikum traske varme og fornøyde ut i vinternatten. En sjelden og unik konsertopplevelse rikere...


Karakter: 7 av 10


Les plateanmeldelser her

Les mer musikk her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her