Stopper slankereklame

Fotomontasje ved ABC Nyheter
Fotomontasje ved ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet vil stoppe markedsføring av slankemidler. – Villedende og lovstridig, sier ombudet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta:

Både Wellex og Reduxin er et kosttilskudd, basert på ekstrakt fra hvite hagebønner.

Tonalin CLA er modifisert safrantistelolje som inneholder minumum 80% CLA.

Les brevene til Nuform , Nutrilex AS og Hela Pharma Norge AS.

Hvis julen er høytid for kakespising er januar høysesong for mar­keds­føring av ulike «slanke­pro­duk­ter». Forbrukerombudet mener det brukes villedende påstander om slankende virkning i tre av produktene ombudet har undersøkt.

De midlene det gjelder er Reduxin , Wellex og Tonalin CLA.

Sakkyndig vurdering
Forbrukerombudet har fått en sakkyndig vurdering av slankemidlene og konklusjonen er at det ikke har vært fremlagt vitenskapelig holdbar dokumentasjon for påstander om at disse produktene har en slankende virkning. Firmaene bak produktene har derfor blitt bedt om å stanse den villedende markedsføringen.

- All erfaring tilsier at man bør være skeptisk til påstander om at man kan bli slankere ved å spise piller eller andre slankemidler, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Reduxin tilbys av Nuform i Norge og markedsføres med at middelet er «en effektiv og vitenskapelig dokumentert metode for å gå ned i vekt». På sine nettsider benyttes også en rekke uttalelser fra fornøyde kunder.

Ikke dokumentert
Folkehelseinstituttet fant imidlertid at studiene som selskapet Nuform baserer seg på ikke tilfredsstiller vitenskapelig dokumentasjon. «For å dokumentere effekten hos mennesker har det vært gjennomført noen kliniske studier. De fleste studier har ikke vært gjennomført på en måte som tilfredsstiller vitenskapelig dokumentasjon.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Med utgangspunkt i uttalelsen fra Folkehelseinstituttet finner vi at det vil være villedende og i strid med markedsføringsloven å bruke nevnte utsagt og uttalelser fra fornøyde kunder, skriver Forbrukerombudet i et brev til selskapet Nuform.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Reagerer
Dette reagerer daglig leder Kjell Nødtvedt sterkt på.

- Forbrukerombudet ønsker å stoppe uttalelser fra våre kunder. Dette er autentiske uttalelser fra våre kunder som ligger på nettsidene våre. Forbrukerombudet motstrider ikke at uttalelsene er ekte, men vil allikevel forby disse. Dette mener vi er sterkt urimelig, sier han til ABC Nyheter.

- Vi har oversendt saken til vår advokat som vil ta saken videre til Markedsrådet. Det er markedsrådet som tar endelig beslutning i slike saker. Det er ikke alltid forbrukerombudet har rett i slike saker, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Suksesshistorier
Wellex selges av Nutrilex i Norge. Også dette produktet markedsføres med uttalelser som «Wellex den dokumenterte slankemetoden». Nutrilex har også med flere historier fra tidligere kunder.

Folkehelseinstituttet skriver her at siden produktets effekt bare er dokumentert i en studie, kan de ikke konkludere med at effekten er vitenskapelig dokumentert, «men kan heller ikke trekke den konklusjonen at Wellex ikke har noen effekt.»

- Virker
Administrerende direktør i Nutrilex, Rune Skjoldal, sier at de ikke har kommet frem til hva de skal gjøre enda, men understreker at de forholder seg til norsk lov og ønsker å opptre ryddig i saken.

- Vi er de eneste som har gjennomført en full klinisk studie, ved en seriøs forskningsinstitusjon på et slikt produkt i Norge. Vi selger et produkt som virker, sier han til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Minimal effekt
Tonalin CLA tilbys av Hela Pharma Norge og reklameres for med påstanden «Reduserer kroppsfettet og bevarer muskelmassen.» Også her mener Forbrukerombudet at dette er villedende og i strid med loven.

«Effekten er minimal» skriver Folkehelseinstituttet i sin uttalelse.

Ingrid Lille Thorsen, markedssjef i Hela Pharma, sier at de også skal se nærmere på saken før de vet hva de skal gjøre videre, hun mener imidlertid at de har godt belegg for produktets virkning.

- Vi vil forholde oss til de retningslinjer som gjelder, og vil ta saken videre eller endre markedsføringen innen fristen fra ombudet, sier hun til ABC Nyheter.