Slakter regjeringens lesesatsing

<p>Statsminister Jens Stoltenberg og kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell forteller fjerdeklassingene Elise Ommundsen (t.v.) og Maria Longva Zimmermann ved Benterud skole i Lørenskog om de nye lesetiltakene.</p>
Statsminister Jens Stoltenberg og kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell forteller fjerdeklassingene Elise Ommundsen (t.v.) og Maria Longva Zimmermann ved Benterud skole i Lørenskog om de nye lesetiltakene.

Regjeringen kaller det et krafttak for lesing, mens opposisjonen bruker ord som puslete og kraftløs om strakstiltakene til 30 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) valgte mandag Benterud skole i Lørenskog som scene for konkretisering av skoleløftene i nyttårstalen. Lærerne skal få nye kurshefter med tips til bedre leseundervisning og kommuner med svak leseferdighet blant elever skal få tilført friske midler til etterutdanning av lærere. Til sammen er 30 millioner kroner satt av til formålet.

– Ingenting er viktigere enn å lære å lese, sier Stoltenberg. Han er ikke fornøyd med de internasjonale undersøkelsene som viser at norske elever er blitt svakere i matematikk og lesing.

– De aller fleste lærere som underviser i leseferdigheter, er flinke til det de gjør. Men det er viktig å våge å si at mange kan bli enda bedre, sier Solhjell.

Norske lærere skal få de nye heftene i løpet av høsten, men hva de konkret vil inneholde, er foreløpig ikke klart.

Ikke imponert

Opposisjonen på Stortinget er langt ifra imponert over regjeringens strakstiltak.

– Det er positivt at regjeringen tar resultatene fra de nasjonale prøvene på alvor, men det blir for puslete med 30 millioner kroner for å styrke lærernes kompetanse i leseopplæring. Det grunnleggende spørsmålet er om regjeringen endelig vil innse at det er behov for et skikkelig lærerløft framfor å bedrive kortsiktig brannslukking i mindre skala, sier Venstres Odd Einar Dørum.

KrF-leder Dagfinn Høybråten kaller satsingen «kraftløs».

– Jeg hadde forventet at når statsministeren tar fram de store ordene, slik han gjorde i nyttårstalen og ved lanseringen av dette initiativet, så ville det kommet noe som monner. Skolen trenger ikke småpenger til lesing, men at en tar nødvendige grep for å sikre tilstrekkelig med lærere, sier han.

– Kommer for sent

Fremskrittspartiet mener Stoltenberg kort og godt ikke har satt seg inn i situasjonen i skolen.

– Det såkalte krafttaket kommer for sent og ikke som en del av en helhet. Det ser ut til å være basert på statsministerens egne erfaringer med sine egne barns skolegang. Det vitner ikke om en statsminister som har satt seg inn i utfordringene på skoleområdet, sier Frps skolepolitiske talsmann, Anders Anundsen, til NTB.

Leder Helga Hjetland i Utdanningsforbundet gir på sin side strakstiltakene et godkjent-stempel.

– Men det er viktig at pengene kommer fram til lærerne og det enkelte klasserom.

Hjetland er trygg på at lærerne vil sette seg inn i det nye veiledningsmaterialet, uten at det blir nødvendig å prøve lærerne i de nye undervisningsmetodene.

– Jeg må tro at lærerne ivaretar sitt profesjonelle ansvar og setter seg inn i dette. Men også skoleledelsen har et ansvar for å sikre at dette skjer, sier hun. (©NTB)


Personvernpolicy