Dyreste kampanje noen gang

Stillbilde fra en av Clinton-kampanjens reklamesnutter om presidentkandidatens forslag til helsereform. Foto: Scanpix/AP/Clinton Campaign
Stillbilde fra en av Clinton-kampanjens reklamesnutter om presidentkandidatens forslag til helsereform. Foto: Scanpix/AP/Clinton Campaign
 
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aldri tidligere har en amerikansk presidentvalgkamp kostet mer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innen november vil de som blir nominert fra de to største partiene, Republikanerne og Demokratene, ha brent omkring 2,6 milliarder norske kroner hver. Kandidatene som ikke når opp vil også ha brent flere hundre millioner, melder The Economist. Bladet Fortune anslår at kampanjen i sum vil bli den første presidentvalgkampen som kommer på over 16 milliarder norske kroner.

Les også: - Mer usikkert enn noensinne

På demokratisk side går rivalene Hillary Blinton og Barack Obama inn i dagens nominasjonsprosess i Iowa med 540 millioner norske kroner hver på bok. Dette slår alle tidligere rekorder, melder The Guardian. Store deler av midlene vil bli brukt på nominasjonsprosessene og primærvalgene som skal finne sted de nærmeste seks ukene.

Mange bekymrer seg for at de enorme utgiftene kan bidra til å korrumpere politikerne, og ber om strengere regler for valgkampfinansieringen. På den annen side viser flere undersøkelser ifølge The Economist at bekymringen for dyre valgkampanjer er overdrevet. Ifølge John Samples ved the Cato Institute er det lite som tyder på at politikere tar ordre fra donorer. Det er snarere slik at de tiltrekker seg midler fra donorer som støtter deres politikk. Og én milliard dollar (5,4 millarder norske kroner) er tross alt ikke mer enn amerikanerne hvert år bruker på godteri ved påsketider, beroliger skribenten George Will.