Meny

MS Fram drev på isfjell i Antarktis

MS Fram drev på isfjell i Antarktis
MS Fram drev på isfjell i Antarktis

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hurtigruteskipet MS Fram drev natt til lørdag på et isfjell i Antarktis etter å ha fått motorstopp. Ingen har kommet til skade.

Santiago (NTB): Fram var på cruise ved Browns Bluff i Antarktis da skipet fikk motorstopp og drev inn i et isfjell. Etter 30 minutter fikk mannskapet maskinene i gang igjen, og skipet kunne fortsette videre uten alvorlige skader. Skipet har 247 passasjerer om bord og et mannskap på 71. Det er 44 nordmenn om bord.

– Vi gikk så vidt klar av et skjær, før vi skled på kanten mot isbreen, forteller Erling Heine, som er om bord i skipet, til VG Nett.

– Alvorlig

– Alle sammen ble kalt opp på øverste dekk. Det virket ikke som de hadde helt kontroll. For så vidt var vi nærme land, så faren for å synke var vel egentlig ikke til stede. Men det er likevel alvorlig, mener Heine.

Ifølge foreløpige undersøkelser skal skadene begrense seg til mindre materielle skader på skutesiden og én livbåt.

– En slik situasjon er selvfølgelig uønsket, og vi skal finne ut hva som har skjedd og iverksette alle tiltak for at det ikke skal skje igjen, sier driftsdirektør i Hurtigruten, Torkild Torkildsen.

Uvanlig stopp

MS Fram er Hurtigrutens nyeste skip og ble levert fra verftet Fincantieri i Italia i april 2007. Skipet er spesialbygd for cruise i polare farvann.

– Det må være uvanlig at et helt nytt skip får motorstopp?

– Det er uvanlig at et skip får motorstopp i det hele tatt. Vi kommer til å undersøke saken og regner med å ha svaret på hvorfor i løpet av dagen, forteller Torkildsen.

Skipet seiler sin opprinnelige rute videre til King George Island, der det skal være fremme ved en chilensk flybase på øya lørdag formiddag. (©NTB)

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus