Noen ekte miljønisser

<p><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman'">(Video: Greenpeace)<br></span></p>
(Video: Greenpeace)

I år skal nissen være grønn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det kan virke som om det meste dreier seg om miljø for tiden, og heller ikke den gode gamle julenissen slipper unna. I år tar opptil flere grupper i bruk nettopp nissen i kampen for et bedre klima.

Frederic Hauge i Bellona skjønte det som vanlig tidlig. Allerede i 2001 aksjonerte han utkledd som en nisse mens han klatret opp i den norske julegrana på Trafalgar Square i London. Bellona aksjonerte den gang mot radioaktive utslipp fra Sellafield.

Frederic Hauge i 2001. (Foto: Scanpix)Frederic Hauge i 2001. (Foto: Scanpix)

- Den norske julenissen er ordentlig forbannet fordi Sellafield-anlegget forurenser Nordpolen, uttalte en rasende Hauge.

Hvor skal nissen bo?

Greenpeace har også forstått at julenissen kan brukes til å overbevise om miljøbudskapet. I kampanjevideoen «The Santa Cause» (klikk på bilde øverst i artikkelen) møter vi en desillusjonert nisse som vandrer hvileløst rundt som en uteligger i storbyens gater. «Hvis Nordpolen smelter hvor skal nissen bo da?» spør en søt liten jente.

- Vi håper at filmen vil sette folk i julestemning samtidig som den er alvorlig i forhold til klimaproblememene. Den forteller om noe viktig med et glimt i øyet, sier pressekontakt i Greenpeace Norge Bente Myhre Haast til ABC Nyheter.

Hun håper at filmen vil engasjere barn i forhold til miljøspørsmålet.

- Vi tror selvsagt at ettersom det er barn som prater og en julenisse i filmen så vil den tiltrekke seg barn. Men vi vil jo ikke skremme heller, sier hun.

- Ved å bruke julenissen kan vi formidle et alvorlig emne på en humoristisk måte. Han er symbolet på renhet og hvit sne og er den rette å dra frem ved juletider hvor folk ikke har lyst til å se deprimerende bilder av sultende isbjørner. Han er et symbol på fest, og på at vi skal gi og dele, noe som er helt i tråd med at vi som verden skal hjelpe til med å redde vår jord, sier Mike Townsley som er kommunikasjonsrådgiver i Greenpeace til Berlingske Tidende.

Fra rød til grønn

Flere andre miljøorganisasjoner har også hoppet på nissesleden. Savesanta.com oppfordrer folk til å trekke i nissedrakt og snakke med folk om global oppvarming. En australsk gruppe tar til orde for å endre farge på drakten fra rød til grønn for å vise at han mener alvor.

Miljøorganiasjonen sierraclub.com har vært så elskverdig at de har laget en guide til hvordan du skal vinne miljødiskusjoner rundt julemiddagen.

Al Gore anbefaler

I USA har det også kommet ut en barnebok med en grønn julenisse på coveret. Boken «When Santa Turned Green» er faktisk skrevet på 100% resirkulerbart papir med soyabasert blekk. Eventyret skal lære barn om global oppvarming på en koselig måte. Og ingen ringere enn fredprisvinner Al Gore går god for boken.

«When Santa Turned Green hjelper til og med de yngste barne med å forstå viktigheten av å bry seg om planeten og løse klimakrisen», skriver han på bokens hjemmesider.

Ikke i år

Forutenom Greenpeace har norske miljøorganisasjoner et lunkent forhold til den grønne nissen.

- Vi har ikke noen konkrete planer om å bruke nissen, men vi har gjort det før. Det er absolutt et symbol som kan brukes, men vi har altså ikke spesielle planer i år, sier leder av Natur og Ungdom Bård Lah.

Heller ikke Bellona vil trekke i nissedrakten med det første.

- Det stuntet på Trafalgar Square hadde ikke noe med julen å gjøre sånn sett. Det handlet kun om Sellafield. Vi har ikke noen ytterligere planer om noe sånt, sier Jens Bugge i Bellona.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus