Kompass uten gullkanter

Kompass uten gullkanter
Kompass uten gullkanter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skuffende få vil se «Det gylne kompasset» i USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Storfilmen «Det gylne kompasset» kostet svimlende 180 millioner dollar å lage og er selskapet New Line Cinemas storsatsning denne julen. Selskapet hadde håpet at filmen skulle bli den nye «Ringenes Herre» eller «Legenden om Narnia: Løven, Heksa og Klesskapet», men publikum er ikke like entusiastisk. Første helgen tjente filmen nemlig inn «kun» 26.1 millioner dollar, noe ikke er imponerende sett med filmselskapets øyne. New Line hadde håpet at eventyret skulle dra inn mellom 30 og 40 millioner dollar i de første dagene etter premieren.

Til sammenligning inntjente Narnia-filmen 65.6 millioner dollar i sin første helg i 2005.

Filmkommentatorer i USA har flere forklaringer på at kompasset ikke er så gyllent som forventet. For det første har filmen mottatt heller lunkne kritikker. Den har også bitt beskyldt for å ha en dårlig markedsføringskampanje. I tillegg har en gruppe konservative katolikker i USA oppfordret til en boikott av «Det gylne kompasset» Gruppen beskylder bøkene som filmene er basert på for å være ateistiske og fiendtlige mot katolikker.

Internasjonalt tjente «Det gylne kompasset» 55 millioner dollar i helgen. Oppdaterte besøkstall for norske kinoer er først klart senere i dag.

Les vår anmeldelse av filmen her.