Vi ser mest på DVD

Vi ser mest på DVD
Vi ser mest på DVD

Med nær 1 milliard kroner i omsetning første halvår, har det norske videomarkedet passert det svenske og er for første gang størst i Norden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hele 8,9 millioner DVD-er ble solgt i Norge første halvår 2007. Dette betyr at markedet er firedoblet siden 2003, da tallet var 2,2 millioner. Tallene kommer fram i rapporten Norske Videovaner, som utgis jevnlig av markedsanalysebyrået GfK på oppdrag fra bransjeorganisasjonen FILM&KINO.

- Det norske videomarkedet er helt unikt og den norske videobransjen er den mest profesjonelle i hele Europa, sier videorådgiver Erik Zmuda i FILM&KINO i en pressemelding.

- Mye av forklaringen ligger i at man har bygget opp sterke bransjeorganisasjoner som samarbeider godt med hverandre, og at man har støtteordninger som gjør det mulig å gjennomføre viktige bransjetiltak som markedskampanjer, undersøkelser og markedsanalyser som denne. I Norge gis det dessuten støtte til distribusjon av kvalitetsfilm, noe som har ført til at man har klart å trekke til seg nye kundegrupper. Alt dette setter Norge i en særstilling, sier Zmuda.

Kjøper mest på nett

Det er gruppen mellom 25 og 34 år som kjøper flest DVD-er og har den største økningen i forbruket. Den eldre aldersgruppen har også økt forbruket, mens gruppen mellom 16 og 24 år kjøpte færre DVD-er enn i samme periode i fjor.

De fleste DVD-ene selges gjennom Internett eller postordre (25%), mens musikkforretninger (20,6%) og dagligvarebutikker (15,6%) kommer på andre og tredjeplass.

Prisen på DVD-er har sunket det siste året og ligger nå på 110 kroner i snitt, mot 122 kroner i samme periode i fjor.

Les også: Norske filmer i spilleren

Personvernpolicy