Gogol Bordello, Rockefeller, lørdag 1. desember 2007Gogol Julebordello

Gogol Julebordello
Gogol Julebordello
Artikkelen fortsetter under annonsen

Publikum var i ekstase da det energiske New York-bandet Gogol Bordello gjorde Rockefeller om til en gigantisk julebordellofest med balkanpunk som stikkord.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sørget for hete tilstander på RockefellerSørget for hete tilstander på Rockefeller

Det var altså duket for fest på Rockefeller i går kveld. Gogol Bordello, som sist spilte i Norge på Øyafestivalen i sommer, kom til Oslo med sitt fyrverkeri av et show som fikk det til å koke i Torggata den aller første vinternatten for sesongen.

Med seg på scenen hadde de det franske punkbandet La Phaze og DJ Scratchy. Førstnevnte varmet opp salen før kveldens hovedattraksjon skulle på og gjorde en god figur med sin smittende franske form for punk, med elementer fra drum'n'bass, dub og ragga. Ikke at bandet ikke gjorde en god nok jobb på egennhånd, men slutten av settet klarte ikke Gogol Bordello-frontmann Eugene Hütz å holde seg borte, og gikk på sammen med oppvarmerne. Allerede her var kokepunktet i ferd med å bli nådd.

Etter en liten pause med DJ Scratchy bak spakene, kom omsider kveldens hovedattraksjon på scenen i 23-tiden. At Gogol Bordello var i festhumør skulle det ikke være det minste snev av tvil om.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vokalist og frontmann Eugene Hütz var full av energiVokalist og frontmann Eugene Hütz var full av energi

Sparket fra seg
Hütz og resten av medlemmene i Gogol Bordello sparket fra seg fra første sekund og sørget for elleville tilstander i det smekkfulle lokalet. Publikum lot seg umiddelbart rive med av bandets smittende balkanpunk, og var slettes ikke alene om å kaste skjorten i den etter hvert overopphetede salen.

Når det kommer til Gogol Bordellos musikk så er den som nevnt inneldningsvis bygget på østeuropeiske folktradisjoner. Bandets medlemmer har også stort sett sitt opphav fra østeuropeiske land og kultur, og bandmedlemmenes familier består i stor grad amerikanske immigranter fra land som Ukraina og Russland.

Dette preger også musikken som Gogol Bordello byr på. Bandet holder absolutt ingenting tilbake når de blåser fra seg på scenen. Gårsdagens konsertgjengere ble da heller ikke spart for noe under den nær to timer lange forestillingen.

Bandets umiskjennelige sjef Eugene Hütz spratt ustanselig rundt på scenen og var så full av energi at han burde vært belønnet med en OL-gullmedalje i utholdenhet. For makan til energiutblåsning er det lenge siden vi har sett fra Rockefeller-scenen.

Høy partyfaktor
Når det kommer til det musikalske så leverer bandet et knippe universelt sett lett gjenkjennelige låter som publikum uten vanskeligheter klarer å henge med på, til tross for at tekstene gjerne er fremført på russisk eller ukrainsk. Her snakker vi om låter med høy partyfaktor, noe som er en viktig ingrediens i bandets uttrykk, som jo er en uimotståelig lekende miks av folkemusikk og punk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rent teknisk bar likevel kveldens konsert noe preg av at Gogol Bordello, til tross for sine energiske låter og smittende sceneshow, har litt for lite variasjon og dybde til at et to timer langt sett kan forsvares ett hundre prosent. Det er stort sett moro hele veien, men settingen gjør likevel noe med følelsen av at det godt kunne vært noe mer variasjon for at opplevelsen skulle bli optimal.

Likevel, med låtene fra bandets femte album, «Super Taranta!» som kom tidligere i år, i bagasjen, har Gogol Bordello utvilsomt satt seg selv på kartet for alvor. Og etter gårsdagens respons å bedømme, bør det ikke ta lang tid før de kommer tilbake til Norge.

Karakter: 7 av 10


Les mer musikk her

Les plateanmeldelser her

Les Full av fuzz her

Les Lyttelua her

Les Retrohue her