Vil fjerne leksene fra norsk skole

Vil fjerne leksene fra norsk skole
Vil fjerne leksene fra norsk skole

Det må bli slutt på hjemmelekser i norsk skole, mener lekseforsker og høgskolelektor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Mye verdifull barnetid går bort på slit med lekser, sier høgskolelektor Elisabeth Lundervold Sørdal til ABC Nyheter.

- Jeg tror lekser dreper mye av læringslysten. Vi må fokusere på hvordan å få barn til å like å gå på skolen. Leksene har stikk motsatte effekt, noen føler at de går på skole døgnet rundt.

Sørdal fullførte tidligere i år en masterstudie der hun så på både historiske spor og framtidige utfordringer knyttet til lekser.

Hun forteller at det ikke er gjort mye forskning på dette feltet. Men en ny amerikansk bok som tar for seg amerikanske studier og studier fra andre vestlige land, konkluderer med at lekser er unødvendig.

- Det er bra at den forskningen som finnes blir satt på dagsorden, sier Sørdal som mener lekser har glidd inn i vår måte å drive skole på som den mest selvfølgelige ting.

Hun har selv vært lærer i 15 år og innrømmer at hun i sin tid ga mye lekser til sine elever.

- Det som er feilen er at vi sier at lekser er bra uten å forske på det, også setter myndighetene fokus på leksehjelp uten først å ha debattert nytte og verdien av lekser generelt, sier hun.

- Høy pris

I likhet med Alfie Kohn, forfatteren bak boken «The homework myth - why our kids get too much of a bad thing», mener Sørdal at lekselesing ikke bare er bortkastet tid, men at lekser kan ødelegge læringslysten hos barn og vanskeliggjøre deres forhold til foreldre og lærere.

- Ut i fra det negative jeg ser så tenker jeg at lekser har en for høy pris for mange barn. Det går blant annet utover relasjonen både til lærere og til foreldre ved at det for eksempel blir mye krangel.

Debatten om nytten og verdien av hjemmelekser går allerede friskt i våre naboland Danmark og Sverige. Nå mener Sørdal det er på høy tid at lekselesing kommer på dagsorden også i Norge.

- Flere og flere lærere som jeg har snakket med mener at det er en viktig sak jeg tar opp. Men dette med at vi skal ha lekser sitter godt forankret.

Heller en time til på skolen

Sørdal mener det er på tide å tenke nytt om begrepet skole:

- Mange barn sier at de heller ville gått en time til på skolen enn å få lekser. Der kunne de fått hjelp av lærere og vært sammen med venner. Det er den stemmen som går igjen blant dem jeg har snakket med.

- Vi har snakket om heldagsskole, men jeg liker begrepet helhetsskole bedre. Der kan barna få et måltid, drive med fysisk aktivitet og de har et godt og stimulerende læringsmiljø rundt seg mens foreldrene er på jobb. I en slik ordning blir lekser mer eller mindre overflødig.

- Vi må i alle fall snakke om dette med lekser. Hva er det vi vil? Hvorfor har vi lekser? Hvorfor er det bra, spør høgskolelektoren.

Les også: - Lekser er bortkastet

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus